Op 5 februari berichtte Bloogberg dat Twitter de zoekmachine van Google opnieuw toegang heeft gegeven tot actuele tweets. In het verleden was dit reeds het geval, maar na een mislukte onderhandeling in 2011, is Google deze toegang ontzegt door Twitter. Het was wel mogelijk tweets geïndexeerd te krijgen in Google, maar dit gebeurde maar zelden. De reden hiervoor was, dat Google Twitter moest crawlen net als elke andere website en dit niet afdoende was om realtime tweets te kunnen opnemen. Met de hernieuwde afspraken tussen Twitter en Google is dit wel mogelijk geworden. Hiertoe heeft Google toegang gekregen tot de streaming api van Twitter. Lees ook 10 tips voor zakelijke Twitter account opbouw.
Er wordt altijd gezegd dat Twitter de toegang had ontzegd, omdat zij de regie over de content op dit sociale netwerk in eigen hand wilde houden. Twitter zet echter de laatste tijd sterker in op het aantrekkelijker maken van dit sociale netwerk voor B2B gebruikers door er meer mogelijkheden aan toe te voegen, waarmee Twitter gebruikers meer bezoekers naar hun eigen website kunnen trekken. Deze nieuwste actie lijkt hiermee in het verlengde te liggen en gedaan om dezelfde reden.
Twitter Streaming API
Google maakt weer gebruik van wat de streaming api wordt genoemd door Twitter. Dit is een bibliotheek die voorziet in een continue verbinding (persistent connection) met Twitter, met als doel het monitoren van alle openbare berichten / tweets op opgegeven woorden. Wanneer een woord, dat gemonitord wordt, voorkomt in een tweet dan stuurt deze api een tweet object naar het scannende account, in dit geval Google. Het tweet object bevat alle openbare informatie over de tweet, de tweet zelf en of het een retweet is en hoe vaak de tweet geretweet is en door wie. Voor alle users (twitter gebruikers noemt men bij Twitter een user), die aan de tweet verbonden zijn, wordt er tevens een user object meegestuurd. Deze informatie zal Google opslaan voor zijn zoekmachine met het doel om deze te analyseren en te ranken voor weergave in de Google zoekresultaten.
Zelf proberen? Ga naar https://dev.twitter.com/rest/tools/console, log in met OAuth, kies Search tweets (methode GET), vul een screen name in en presto.
Het user object is onderdeel van het tweet object en het tweet object bevat op zijn beurt weer het user object voor alle users die iets met de tweet hebben gedaan, zoals een retweet of als zij de tweet aan hun favorieten hebben toegevoegd. Dit user object bevat alle openbare informatie over een Twitter user, ofwel een account, en dat is meer dan dat wij als normale gebruikers met het blote oog kunnen zien. Zo staat er naast de geografische informatie ook in hoeveel volgers iemand heeft, hoeveel andere accounts het account in kwestie volgt en meer. Deze informatie was voorheen niet beschikbaar voor Google en nu dus wel. Het is een ideale en bewezen basis voor het berekenen van sociale autoriteit en dit is precies wat ik verwacht dat Google er uiteindelijk mee zal gaan doen. Het zal worden opgenomen als onderdeel van de knowledge graph (Kenniskaart) en speelt straks wellicht een rol voor het bepalen van een drempel voor wanneer een internet entiteit (persoon, plaats of ding) wordt weergegeven als entiteit via knowledge graph of niet. Leestip: Voeg uw bedrijfsgegevens toe aan de Knowledge Graph.
Realtime tweets in Google zoekresultaten
De tweets worden geleidelijk weer opgenomen in de index en het uiteindelijke doel is om de belangrijkste tweets op te pakken direct nadat deze getweet zijn. Dit is mogelijk omdat Google toegang heeft gekregen tot een speciale api van Twitter, die realtime scannen op tweets mogelijk maakt. Zelf denk ik dat Google genoodzaakt zal zijn om het aantal tweets dat geïndexeerd wordt in sommige gevallen te reduceren tot de belangrijkste of een effectieve ranking in plaats zal moeten brengen voor tweets. Dit ligt voor de hand omdat net als voor internet pagina’s niet elke afzender evenveel autoriteit heeft ten aanzien van een onderwerp of nieuwsbericht. De meest voor de hand liggende wijze van ranken is mijn inziens om tweets die vaak geretweet worden, hoog te laten ranken.
Tweets Twitter en SEO
Uit het bericht van Bloomberg trekken we makkelijk de conclusie dat alle tweets altijd realtime in Google Search te vinden zullen zijn. Ik betwijfel of dit lang zo zal blijven, omdat dit snel andere zoekresultaten, die wellicht samen met één of twee tweets een completer beeld zullen geven, dan 20 tweets waarvan er 19 retweets zijn. Volgens mij is het een reële mogelijkheid dat er een optie komt om tweets van mensen uit jouw Twittervriendenlijst wel of niet extra getoond moeten worden of zoiets dergelijks. Momenteel is het te vroeg om na te gaan of tweets met urls zullen worden gezien als followed of niet.(goed voor je ranking!) Dit zal mede afhankelijk zijn van welke url Google kiest om te gebruiken uit het user object. Deze bevat er namelijk drie en dit zijn een short url (dit is de url die Twitter standaard gebruikt voor de profiel link voor een Twitter account en waarmee je altijd via een short url omzetter wordt doorgeleid naar de uiteindelijke url), de echte url en een url voor visuele weergave welke gelijk is aan de echte url maar geen link is.
Op korte termijn kunnen we in ieder geval een sterke toename van tweets in Google zoekresultaten verwachten en dit zal veel extra verkeer naar de websites van de tweeters brengen. Diegenen, die al langere tijd hebben geïnvesteerd in een B2B Twitter account, zijn nu dan ook met de neus in de boter gevallen en hebben een flinke voorsprong op hun concurrenten. Het opzetten van een goed twitteraccount met veel volgers kost veel tijd en kan niet sneller dan snel. Je praat eerder over jaren dan maanden.
Volgt u het nog? Hoeft ook niet per se. De komende tijd zal ik veel van wat hier in dit bericht aangestipt wordt uitgebreid verder bespreken.
Over mij en Twitter
Veel mensen kennen mij als Google+ en SEO specialist en dat is ook zeker het geval. Wat minder mensen weten is, dat ondergetekende tevens programmeur is bij omnileads.nl Twitter LeadGenerator, de tool voor Twitter account opbouw a.d.v. unieke doelgroepselectie, mede samengesteld door gebruik te maken van dezelfde streaming api die Google nu gebruikt. Vandaar dat ik er het een en ander van weet en die kennis graag met u deel, zodat u daar uw voordeel mee kunt doen.
Zelf starten met Twitter marketing? Dan zijn de how-to’s over Twitter marketing op www.omnileads.nl een aanrader.
Trackbacks
[…] Tweets in Google zoekresultaten – Twitter SEO […]
[…] Tweets in Google zoekresultaten – Twitter SEO […]