Google+ pagina’s maken en beheren voor bedrijven
Wanneer er een besluit is genomen om een Google+ pagina voor bedrijven op te richten, dan worden we vanzelf geconfronteerd met de vraag: hoe gaan we dat dan praktisch gezien doen? En als we dan eenmaal bezig zijn met het aanmaken van profielen en pagina’s, dan komen er vragen als: wie is de eigenaar van wat, en hoe kunnen we dit naar wens inregelen? In deze post beantwoord ik deze vragen en beschrijf ik een praktische methode om het beheer en eigendom te regelen. Dit met behulp van wat ik een beheerpagina ben gaan noemen. Een beheerpagina is een door mijzelf bedacht concept om hier mee om te gaan en in de praktijk goed blijkt te werken. Ga direct naar deel 2: Google+ communities beheren met een Google+ pagina. |
Aanvulling 5-2-2014: het concept van de beheerpagina zoals eerder geschets werkt helaas niet, of niet meer. Een +pagina kan geen beheerder worden gemaakt of eigenaar zijn van een andere +pagina. Een pagina kan wel eigenaar zijn van een community. Het concept van de beheerpagina is hiermee niet waardeloos. Voor het managen van eigendom van +pagina’s is het echter niet meer bruikbaar maar heeft zeker nog een praktisch nut.
Stap 1: maak altijd eerst een Google+ profiel aan (altijd!)
Of je nu een grote multinational bent, of juist een kleine lokale ondernemer, iedereen moet altijd eerst een persoonlijk profiel aanmaken alvorens er een bedrijfspagina aangemaakt kan worden. Als je werkt met een zakelijke variant van het Google account, maak dan hieronder het vereiste Google+ profiel aan. Dit is een standaard Google+ profiel zoals alle anderen. We hebben altijd een Google+ profiel nodig om Google+ pagina’s aan te kunnen maken. We kunnen dit volledig anoniem doen, en zonder dat iemand ooit het profiel van de eigenaar kan achterhalen.
Grip op het eigendom van een Google+ pagina hebben en houden
Het eerste issue dat we moeten pareren is die van het eigendom van de Google+ pagina. Dit is zeker een issue als het een bedrijfspagina betreft waarbij meerdere werknemers betrokken zijn als beheerder. Goed management dicteert dat altijd het bedrijf, en nooit een medewerker, het eigendom heeft, en behoudt, over bedrijfsgoederen. Dit geldt dus ook voor Google+ pagina’s.
De rechten van de eigenaar en van beheerders van een Google+ pagina’s
Voordat we Google+ pagina’s aan gaan maken moeten we eerst wat meer weten over de rechten van beheerders, en over de eigendomsstructuren van Google+ pagina’s. Google+ voorziet in uitgebreide beheerstructuren, en ook in mogelijkheden om eigendom en beheer van Google+ pagina’s goed te regelen. Voordat we doorgaan naar het aanmaken van een pagina, is het raadzaam om eerst eerst de verschillende beheerdersrollen die Google+ pagina’s bieden nader te bekijken.
Een Google+ pagina kent altijd één eigenaar en kan één of meerdere beheerders en/of communicatiemanagers hebben. De persoon die een nieuwe pagina maakt, wordt automatisch eigenaar daarvan. De eigenaar kan vervolgens mensen toevoegen in en één van de beheerdersrollen toewijzen. Een belangrijk verschil tussen een eigenaar en een beheerder is dat de beheerder geen accounts kan toevoegen/verwijderen en nooit het eigendom van een +pagina kan overdragen. Dit kan alleen de eigenaar zelf. Eigendom van een pagina kan wel tussen beheerders worden overgedragen. Een communicatiebeheerder kan alleen communiceren uit hoofde van de Google+ pagina maar kan gek genoeg geen HOA starten. Deze ook niks veranderen aan de pagina, of aan beheers toevoegen of verwijderen. Door deze opzet kunnen we als eigenaar dus altijd managers aanstellen voor een pagina zonder bang te hoeven zijn het eigendom te verliezen aan hen.
Stap 2: Een Google+ beheerpagina maken en een beheerder aanstellen
Het aanmaken van een beheerpagina is een goede optie als we Google+ voor het eerst betreden als bedrijf. Een beheerpagina kan gebruikt worden voor beheren van communities en kringen. Als we deze als eerste maken dan kunnen we daarmee bijvoorbeeld communities aanmaken om die later over te dragen aan een speciaal voor de community opgerichte +pagina. Het is geen officiële term, maar ik gebruik deze term voor Google+ pagina’s die bedoeld zijn voor het beheer van andere kringen en/of communities e.d. Als we zeker willen zijn dat we het eigendom over alle pagina hebben moeten we die altijd zelf aanmaken onder ons persoonlijke profiel. Hier is momenteel geen andere oplossing voor.
Stap 3: Google+ bedrijfspagina maken en beheren
De aangestelde beheerder van de beheerpagina kan ook de gewenste nieuwe Google+ pagina(s) aanmaken voor het bedrijf. Deze kan dan later het eigendom overdragen maar dit altijd een risico en vermijd ik zelf het liefst als dit niet absoluut noodzakelijk is. Dit soort dingen worden vaak vergeten of niet gedaan, en worden pas een probleem als het kwaad al geschied is zoals een arbeidsconflict met de medewerker die ook eigenaar is van de Google+ pagina. Dit willen we vermijden. Als we alle pagina’s hebben aangemaakt dan zijn we waar we willen zijn. We kunnen een manager machtigen om namens ons op te treden op Google+ zonder dat deze eigenaar is van bedrijfsgoederen op Google+ of dit zomaar kan worden.
Schematisch: een Google+ pagina’s beheren met een beheerpagina
Trackbacks
[…] Google+ pagina voor bedrijven beheren […]