Sinds kort wordt er in de officiële documentatie van Google Mijn Bedrijf vermeld wat de factoren zijn die bepalend zijn voor de positie van Google Mijn Bedrijf vermeldingen. De dimensies voor de SEO ranking factoren voor deze lokale zoekresultaten zijn relevantie, afstand en prominentie. Nieuws is dat de Google reviews officieel een factor zijn bij het bepalen van de posities van lokale zoekresultaten en dus ook Google Mijn Bedrijf. Tevens is het zo dat de posities van website in de normale zoekresultaten van invloed zijn net als de bekendheid en autoriteit van een bedrijf of website. Hierna worden de belangrijkste punten voor het verbeteren van lokale rankings besproken.
Verzorgt, informatief en compleet profiel
Als u er zelf mee aan de slag wilt gaan zorg er dan altijd eerst voor dat het profiel van uw Google Mijn Bedrijf vermelding volledig is ingevuld en aantrekkelijk is aangekleed met afbeeldingen.
Lokale resultaten worden voornamelijk gebaseerd op relevantie, afstand en prominentie. bron: https://support.google.com/business/answer/7091 gedownload op 1 mei 2016
Google Mijn Bedrijf zijn lokale zoekresultaten wat inhoudt dat de locaties van degene die zoekt en die van potentiële zoekresultaten een belangrijke factor zijn bij het bepalen van de posities voor lokale zoekopdrachten. Dat de factor afstand relevant is was al langer bekend en voor iedereen die wel eens zoekt ook gelijk duidelijk.
Reviews zijn ranking factor voor lokale zoekresultaten
Recent heeft Google in de officiële documentatie opgenomen dat reviews op de Google Mijn Bedrijf pagina een ranking factor zijn. In de SEO community wordt al sinds de introductie van reviews gespeculeerd of dit van invloed is op de rankings en dat is dus het geval.
Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe beter de positie van een bedrijf waarschijnlijk is in de lokale zoekresultaten.
bron: https://support.google.com/business/answer/7091 gedownload op 1 mei 2016
Wanneer u een Google Mijn Bedrijf vermelding aanmaakt is het belangrijk om dit niet te onderschatten. Er zijn geen technisch foefjes om dit te manipuleren en als er een review geplaatst is kunt u die niet meer verwijderen. Om hiervan te kunnen profiteren zal er beleid moeten zijn hoe om te gaan met reviews. De meest effectieve strategie hierbij is om elk review, positief of negatief, te beantwoorden. Is het een klacht, reageer er kort, zakelijk en oplossingsgericht op en bied een oplossing. Vermeld daarna ook de uitkomst als de klacht opgelost is. Sinds Google reviews bestaan heb ik regelmatig ondernemers aan de telefoon gehad die ten einde raad waren en waarvan er mensen zijn geweest die een poging tot aangifte voor een bad review hebben gedaan bij de politie wat niet mogelijk is.
Kamer van koophandel en telefoongidsen
Prominentie wordt ook gebaseerd op informatie die Google via internet (zoals links, artikelen en adres- en telefoonboeken) over een bedrijf heeft verzameld.Het aantal Google-recensies en de score worden meegenomen bij de rangschikking van lokale zoekresultaten https://support.google.com/business/answer/7091 gedownload op 1 mei 2016
Onderdeel van de ranking factor prominentie zijn de vermeldingen in belangrijke bestanden zoals de telefoongids en bij de kamer van koophandel. Voor de beste rankings zorgt u er voor dat deze vermeldingen en de aanwezige informatie overeenkomt met elkaar en actueel is.
Officiële help pagina en meer tips
Alles wat hiervoor genoemd is zijn officiële ranking factoren en zijn terug te lezen op in de officiële documentatie voor Google Mijn Bedrijf. U vindt daar tevens aanvullende tips dus het is aan te raden deze documentatie zelf ook te lezen!