In artikelen op grotere vak- en nieuwswebsites wordt er een doorlopende analyse gehouden van de veranderingen in het social media landschap. Met een aantal punten uit de huidige algemene consensus ben ik het persoonlijk niet eens, en dit omdat ik vind dat de analyses niet volledig zijn met een alles of niets benadering. Iets is hot dus aantrekkelijk of not en dus niet interessant. Voor de meeste nieuws- en vak magazines is dit hun waarheid maar deze monolithische benadering van de media mix is pertinent bezijden de werkelijkheid, en dit net als de aanname dat de waarde daarmee ook gelijk voor iedereen afneemt die volgens mij echt niet juist is. In deze post geef ik mijn analyse van de krimp die Twitter heeft laten zien de afgelopen periode. Het is een mening die ik wel probeer te onderbouwen maar daarnaast put ik vooral uit mijn eigen ervaringen uit de praktijk.
Impact SEO inzetbaarheid medium op eigen groei
De aantrekkelijkheid van een social medium wordt aan de basis mede bepaald door de aantrekkelijkheid er van voor zoekmachines / Google. Zoekmachines spelen een grote rol bij het ontwikkelen van nieuwe social media. Een snel groeiend nieuw medium wordt populair omdat die vindbaar is en de content van de gebruikers van het medium eveneens goed vindbaar maakt voor zoekmachines. Hierdoor stijgt niet alleen de bekendheid van het medium, het zorgt ook voor extra views van het merk, logo of de boodschap die de gebruikers van het netwerk uit willen dragen.
Tweets uit Google Search
Google is ergens eind 2013 geheel gestopt met het opnemen van tweets afkomstig van twitter.com. Dit door een ruzie over de toegangsprijs tot de Twitter API voor Google. Twitter wilde geld zien voor het verlenen van toegang tot de API aan Google voor tweets in zoekresultaten, Google weigerde op zijn beurt te betalen hiervoor, wat uiteindelijk leidde tot geheel verdwijnen van tweets en deze niet meer te zien waren in de zoekresultaten.
Dit is tot begin februari 2015 zo geweest en pas nu komen er druppelsgewijs weer recent gestuurde tweets terug in de zoekresultaten van Google. Zelf weet ik dat mijn laatste tweet die nog wel opgenomen werd stamt uit december 2013 en sindsdien niet meer tot en met zeer recent. Dit betekend ruim een jaar geen, tot bijna geen search traffic voor twitter.com en dus ook veel minder search traffic voor de gebruikers van Twitter. Naast andere redenen om op Twitter aanwezig te zijn is het SEO effect een zeer belangrijke reden voor veel gebruikers.
Inperken SEO mogelijkheden veroorzaakt uitstroom
Inmidddels is het bekend dat wanneer een populair sociaal medium de inzetbaarheid daarvan voor SEO terug schroeft dat dit tot een uitstroom van gebruikers zal leiden. Dit zagen we recent nog gebeuren bij Google+. Het wegvallen van tweets uit Google zoekresultaten heeft dan ook vrijwel zeker geleid tot een significante uitstroom van gebruikers die het enkel en alleen om de SEO te doen was. Daarnaast maakte het Twitter als sociaal medium voor gebruikers over de gehele linie, muv jongeren, en vooral voor professionele gebruikers minder aantrekkelijk. Bedrijven en professionals zeggen het dan wel niet vaak hardop hoe zij Twitter zien, en hoe zij er mee omgaan, maar neem maar van mij aan dat marketing / SEO de voornaamste drijfveren zijn, en dat dit geldt voor een zeer groot deel van de personen c.q. professionals die er gebruik van maken.
Dat het ontbreken van search traffic echt pijn heeft gedaan is denk ik goed af te leiden de post van Pinterest van januari 2015 over de positie van, en het belang voor Pinterest van SEO. Zij benoemen hierin zeer expliciet dat waarde voor hun gebruikers voor een belangrijk deel bestaat uit de traffic vanuit search.
Social needs SEO and SEO needs social
Post van Pinterest Enginering die nog maar kort geleden een flinke statement maakte over de rol en waarde van SEO voor dit snel(st) groeiende sociaal medium. De titel vrij vertaal is: het mysterie van zoekmachine-optimalisatie ontrafelt doormiddel van experimenteren. Het is de aankondiging van het SEO AB testing framework van Pinterest voor gebruikers van Pinterest gemaakt door Pinerest. Dit ondersteund de conclusie dat Twitter zwaar geraakt is door de ban uit Google Search.
Achtergrond informatie over hoe de ontwikkeling van Pinterest en de toepassing voor SEO zich ontwikkeld hebben is te terug te zien in deze post van mijzelf uit eind 2013 en beging 2014 hierover. De titel luidt: Social SEO and Pinterest piggyback content strategy dus wees gewaarschuwd voor dit tweeluik over SEO, YouTube en Pinterest.
Waarde van SEO voor social Google+ voorbeeld
Een laatste voorbeeld hiervan en toevallig weer van eigen hand en niet overdreven een post die destijds instantlty een succes was in de internationale SEO community. Dit is mijn best scorende post ooit geweest en zal ik niet snel evenaren zonder zelf eerst bekend te worden oid. Dit was uit het niks en instant nieuws en het gaat over de waarde van backlinks uit het social network Google+. Omdat deze backlinks erg aantrekkelijk zijn voor websites werden er dan ook ineens massaal en overtrokken veel backlinks op Google+ geplaatst door alles en iedereen en een paar maanden later werd deze mogelijkheid afgesloten door Google. Deze uitstroom hield relatief lang aan omdat er altijd veel twijfelaars, c.q. mensen zijn die er liever niet voor uit komen dat ze ook op een sociaal medium actief zijn vanwege het SEO effect maar een paar maanden later het alsnog niet meer dagelijks gebruiken. Desgevraagd zal deze persoon dan meestal zeggen dat die er onvoldoende nut in ziet en het te veel tijd kost om die reden.
Voor de duidelijkheid: ik beweer niet de aanleiding te zijn geweest dat Google de links op Google+ nofollow maakte maar ik was er wel bij en heb het bewust meegemaakt. Deze actie van Google beperkte de waarde voor SEO van dit netwerk met 95% en dit zorgde vrijwel directe voor een duidelijk merkbare uitstroom van Google+ gebruikers.
Nederland is niet het centrum van de wereld
Beide voorbeelden van social SEO en de significantie daarvan zijn destijds vooral door Amerikanen en mensen uit alle andere landen dan Nederland opgepakt en buiten Nederland was dit wel gelijk een beetje hot. Ik ben echter bang dat in Nederland mensen uit het SEO vak op dit moment nog steeds niet weten dat, en hoe effectief social media ingezet kunnen worden in het verlengde van SEO, laat staan dat de relatie tussen SEO en het succes van social media bekend is. Het is gewoon zoals het is, en niet omdat ik mezelf geweldig vind. Ik wil hiermee alleen voor het voetlicht brengen dat veel aannames in het nieuws omtrent social media slecht berusten op een beperkte kijk op de wereld en er weinig belang of prioriteit is bij het diepgaand analyseren van de situatie. Een mening is voldoende want als de juiste persoon het zegt dan vindt uiteindelijk heel Nederland dat het zo is en niet anders.
Groei private messaging slechts beperkte invloed op ontwikkeling Twitter
In de post die hierop volgt zal ik mijn conclusie dat de groei van private messaging zoals WhatsApp vooralsnog voornamelijk ten koste gaat van SMS, en dat dit een veel minder sterke invloed is op de ontwikkeling van Twitter dan algemeen aangenomen wordt uit een zetten,
Leestip uit de oude doos
Ik sluit graag af met een citaat waar ik nog net zo achter sta als destijds en de reden waarom dit bij inzending grote blogs nooit verder is gekomen dan: tja onze experts in het panel hierover denken er toch echt anders over:
“Op dit moment is de waarde van Google+ voor SEO en marketing omstreden. De discussie wordt vooral gevoerd door SEO, internet en marketing ‘experts’. Laat ik beginnen met te stellen dat ik volledig achter de volgende uitspraak sta als het aankomt op Google+ en de waarde daarvan voor SEO en marketing: don’t listen to the experts!”
De waarde van Google+ voor SEO en marketing (20 december 2013)
Gebruikte bronnen:
https://www.rankwise.net/article/44/social-seo-and-pinterest-piggyback-content-strategy
http://engineering.pinterest.com/post/109318939139/demystifying-seo-with-experiments
http://www.newcom.nl/socialmedia2015
http://www.newcom.nl/social-media-jongeren-onderzoek2014
http://www.google.com