Mobiele websites en mobiele website optimalisatie worden steeds belangrijker en een goed werkende mobiele website is cruciaal voor hoge en toekomstbestendige rankings in google. Onlangs stuurde Google aan haar Google partners een poster die de belangrijkste uitkomsten van de Google Google consumenten barometer toont. De belangrijkste conclusies zijn dat mobiele apparaten, en daarmee mobiel internet, gemeengoed zijn geworden en hun weg hebben gevonden in het dagelijkse leven van iedereen. Consumenten vormen daarop geen uitzondering en zij gebruiken internet en mobiel internet dan ook volop als hulpmiddel bij het oriëntatieproces voorafgaand aan aankopen.
Nederland wereldwijd koploper apparaten met internet en tablet bezit
De Nederlander bezit en gebruikt gemiddeld 3,60 apparaten die verbonden zijn met internet zoals mobiele telefoons, tablets en desktop computers en behoort hiermee tot de koplopers. In Nederland heeft 51% van de bevolking een tablet en dit is het hoogste percentage wereldwijd. De Nederlander is dan ook zeer connected en gebruikt het internet zeer intensief en er worden hoge eisen gesteld aan websites op elke soort apparaat met internet. Google spreekt over de Smart Shopper waarmee zij de consument bedoelt die zich via niet alleen via het internet oriënteert maar daarbij ook nog eens gebruik maakt van verschillende en uiteenlopende online media zoals video, social media en review websites.
[Not a valid template]
Mobiel internet / tablets |
In Nederland (mobiel internet)
|
Multiscreen internet gebruik neemt toe
Internet pagina’s kunnen bekeken en gebruikt worden met zowel smartphone’s, tablets en desktop computers. Wanneer één en dezelfde website door één en dezelfde persoon wordt gebruikt, en deze gebruiker de websitesite afwisselend bezoekt met een smartphone, tablet en een desktop computer, dan spreken we van multiscreen internet gebruik. In de praktijk is dit hoe consumenten zich gedragen zoals dat zij onderweg een melding ter kennisgeving aannemen om deze later op kantoor alsnog goed te lezen op een tablet. Nederlanders zijn zeer connected met gemiddeld 3,60 met internet verbonden apparaten per persoon. In Nederland bezit 51% van de bevolking een tablet wat het hoogste percentage wereldwijd is.
De Smartshopper consument anno 2015
De smartshopper gebruikt naast internet en social media ook streaming video waarbij video zijn intrede heeft gedaan als normaal medium voor het verkrijgen van productinformatie voor en na de aankoop. Voor bedrijven betekend afwezigheid op deze media dat het (product)aanbod niet gezien en meegenomen wordt door consumenten tijdens het online oriëntatieproces.
[Not a valid template]
(online) koopgedrag |
In Nederland (online en aankoopgedrag)
|
Streaming video voor productinformatie en inspiratie
Online of streaming video heeft zijn intrede gedaan als normaal medium voor het verkrijgen van productinformatie voor en na de aankoop. Voor bedrijven betekend afwezigheid op deze media dat het (product)aanbod niet gezien en meegenomen wordt door consumenten tijdens het online oriëntatieproces.
Zoekmachine marketing als verbindende factor
Om zichtbaar te zijn op internet hebben we zoekmachines en dus google nodig en google vereist een goed werkende snel ladende mobiele website die gebruikers een prettige ervaring biedt op alle gangbare platformen met internet.
Gebruikte bronnen
https://www.consumerbarometer.com/en/insights/?countryCode=NL
Trackbacks
[…] mobiele apparaten met internet zoals tablets en smartphones. Het is al langere tijd duidelijk dat mobiele websites belangrijk zijn geworden en dat Google daar veel waarde aan hecht wordt hiermee nogmaals […]