Google+ Marketing

GOOGLE+ | SOCIAL | SEO | MARKETING

  • Google+ Marketing blog
    • Google Plus Handleiding
      • Google+ pagina’s
      • Google+ pagina voor bedrijven beheren
      • Google Foto’s
    • Google+ communities
    • Tips en Trucs
    • Hangouts on Air
    • Google foto’s en afbeeldingen
  • Google mijn bedrijf
    • Google Mijn Bedrijf handleiding
    • Google Maps
    • E-book Lokale Google+ pagina
  • YouTube Marketing
    • YouTube marketing en SEO
    • YouTube marketingstrategieën
    • YouTube Hangouts on Air
  • zoekmachine optimalisatie
    • AdWords Veelgestelde vragen
    • Mobiele website optimaliseren
    • WordPress SEO
  • Diensten
    • Zoekmachinemarketing (SEO/SEA)
    • Google AdWords
    • Twitter (beheer/opbouw)
    • Contact
Home » zoekmachine optimalisatie » Mobiele website optimalisatie

Mobiele website optimalisatie

8 juni 2014 By Daniel Mulder 3 Reacties

Een technisch goed werkende mobiele of responsive website is sinds deze week een harde eis geworden voor voor Google geoptimaliseerde websites.  Google maakte namelijk bekend dat de optimalisatie voor mobiele apparaten opgenomen is als SEO ranking factor voor Google Search of dat zij dit in ieder geval zeer binnenkort zullen opnemen. Vooralsnog beperkt de maatregel zich tot één regel die te maken heeft met het doorsturen van mobiele bezoekers op de pagina zelf. De mobiele bezoekers krijgen in de zoekresultaten een waarschuwing als een pagina met een redirect is doorgezet naar de root van de mobile website. De onderstaande afbeelding geeft een dergelijke waarschuwing weer. Op 4 december ’14 is het artikel WordPress SEO en afbeelding optimalisatie gepubliceerd met relevante tips. 

mobiele website optimalisatie - waarschuwing

waarschuwing mobiele website

De bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van de waarschuwing in de zoekresultaten van Google Search voor pagina’s die mobiele bezoeker automatisch doorverwijzen naar de startpagina van de mobiele website. Google stoort zich al langere tijd aan het uitblijven van investeringen in goede mobile websites omdat zij mobiele gebruikers van Google Search niet de kwaliteit kunnen garanderen die zij gewend zijn. De grootste ergernis bij Google is dat mobiele bezoekers vanuit een zoekresultaat vaak automatisch doorgestuurd worden naar de root van de mobiele website terwijl daar vanuit het zoekresultaat niet naar verwezen werd. Dit is strijdig met de kwaliteitsrichtlijnen van Google want die schrijven voor dat de pagina die voor een zoekresultaat wordt getoond ook de pagina is waar de bezoeker op terecht komt als ze er op klikken. Het werd oogluikend toegestaan maar het lijkt er op dat de koek op is en Google het nu gaat afdwingen.

Website optimaliseren voor mobiele apparaten

De beste methode voor Google is het responsive maken van een website. Een responsive website of pagina stuurt altijd alle inhoud naar de browser en de browser bepaalt zelf hoe de informatie weer wordt gegeven op basis van de regels daarvoor in stylesheets. In het geval dat het een mobiele bezoeker betreft dan wordt de stylesheet voor mobiele apparaten gebruikt. Deze geeft de informatie anders weer dan de stylesheet die gebruikt wordt voor desktop bezoekers.

rel="alternate" voor mobiele pagina

rel=”alternate” voor mobiele pagina

Moderne websites en content management systemen maken vaak al gebruik van deze techniek en zijn relatief eenvoudig te optimaliseren voor mobiele apparaten als dit al niet vanzelf gebeurd zoals met WordPress JetPack. Als een website deze techniek niet gebruikt dan is het aanpassen naar een responsive website een stuk complexer. Het is de niet preferente oplossing maar in dergelijke gevallen is het gebruik van de tag rel=alternate de tweede beste oplossing. De minst goede oplossing met een HTTP redirect is het bekends en wordt het vaakst gebruikt.

Alternate gebruiken voor mobiele website

Als we kiezen voor de second best oplossing door te werken met de rel=alternate tag voor de mobiele website dan moeten we twee websites naast elkaar in de lucht hebben. De normale en de gehele mobiele versie van de website. Als er met rel=alternate wordt verwezen naar de mobiele variant van een webpagina dan wordt deze als zodanig geïndexeerd door Google wanneer de pagina wordt bezocht door de crawler. Om te voorkomen dat de pagina als duplicate content wordt gezien nemen we een verwijzing op in de head van de mobiele pagina die naar de desktop pagina verwijst als de canonieke url.

Head desktop pagina:

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)"
href="http://m.site.com/pagina-1" >

Head mobiele versie:

<link rel="canonical"
href="http://www.site.com/pagina-1" >

Bron: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites

Redicect mobiele bezoekers niet naar root mobiele website

Als betere oplossingen niet mogelijk zijn dan kunnen we als derde beste optie kiezen voor het werken met redirects.

Niet doen: alle mobiele bezoekers altijd doorverwijzen naar de root van de mobiele website!

In plaats daarvan wordt er verwacht dat de bezoeker gelijk de mobiele pagina voorgeschoteld krijgt en zij daarheen automatisch naar doorverwezen worden maar niet naar de root of een andere pagina. Weten we het echt niet dan is de harde 404 pagina een optie. De aanpassing die vereist zijn verschillen per website en in complexiteit variërend van gematigd tot zeer complex. Om die reden hebben veel websites gekozen voor de oplossing om alle mobiele bezoeken altijd eerst door te zetten naar de root waar de bezoeker dan zelf de oorsprongkelijke pagina nog moet opzoeken. Dit is zeer slecht voor de gebruikerservaring.

Gebruik voor de redirect altijd een 302 meta redirect en zeker geen 301 redirect! Daarmee verliest de desktop versie namelijk alle PageRank aan de mobiele pagina en tenzij dit de bedoeling is willen we dit niet! gebruik caching voor de redirect en zet die op 1 dag.

gebruikte bronnen:
www.google.com 
http://blog.dudamobile.com/google-gives-warning-to-users-searching-non-mobile-websites/
https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/

Categorie: zoekmachine optimalisatie Tags: Mobiele website optimaliseren, mobile SEO, SEO, Zoekmachine-optimalisatie

  • Google+
  • Facebook
  • WordPress
Loading Facebook Comments ...

Trackbacks

  1. Mobiele website optimalisatie belangrijk in 2015 schreef:
    4 december 2014 om 21:31

    […] websites en mobiele website optimalisatie worden steeds belangrijker en een goed werkende mobiele website is cruciaal voor hoge en […]

    Log in om te reageren
  2. Mobielvriendelijke website label Google zoekresultaten schreef:
    10 december 2014 om 20:35

    […] De uitslag geeft ook aanwijzing om eventuele pijnpunten op te lossen. Je kunt ook het artikel mobiele website optimalisatie lezen hier op dit blog om uw website mobielvriendelijker te […]

    Log in om te reageren
  3. Mobiele optimalisatie een “Must” | Yaxiel-Acuna-Jimenez-Minor-Online-Marketing schreef:
    29 december 2015 om 15:41

    […] websites en mobiele website optimalisatie worden steeds belangrijker en een goed werkende mobiele website is cruciaal voor hoge en […]

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Inhoud

Populair

  • WordPress plugin OmniLeads Scripts and Tags Manager
  • Google Mijn Bedrijf positie verbeteren in lokale zoekresultaten
  • 7 praktische tips om je zoekwoorden te bepalen
  • Retarget customer journey met remarketing
  • WordPress SEO afbeelding en foto compressie
  • Google Foto’s

Ga naar

  • Google+ Marketing blog
  • Google+ handleiding
  • Google mijn bedrijf
  • YouTube Marketing
  • AdWords FAQ

Veel gelezen

  • Google+ foto’s
  • Google+ toont aantal weergaven op profiel
  • Google Mijn Bedrijf verifiëren Google Webmaster Tools
  • Berichten op Google+ (openbare, prive berichten en…
  • Google+ Verhalen
  • Google Mijn Bedrijf en Google+ pagina’s uitgelegd
  • Google Foto’s
  • Google Places Zakelijk met Google+ lokale pagina
  • Google+ pagina’s
  • Bedrijf toevoegen aan Knowledge Graph met structured data

Populair



Copyright META Inc · Daniël Mulder · tel. 055 - 207 0158 - [email protected]