Met de komst van Google Mijn Bedrijf is er meer onduidelijkheid gekomen over wat een Google+ pagina is en hoe deze zich verhoudt tot Google Mijn Bedrijf, Google+ local en local search. In deze post zal ik kort en bondig uitleggen wat Google Mijn Bedrijf en wat de relatie daarvan tot Google+ is.
Het belangrijkste om te weten is dat bij het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf vermelding er altijd automatisch een Google+ lokale pagina wordt aangemaakt. Google Mijn Bedrijf komt met een automatisch aangemaakte Google+ lokale pagina en is geschikt voor local search. Alle andere soorten Google+ pagina’s kunnen overal voor gebruikt worden behalve local serach.
Edit 28-10-2014: Robert Rooijakkers merkt terecht op dat het wel mogelijk is om een ‘normale’ Google+ pagina toe te voegen aan Google Mijn Bedrijf. Een lokale vermelding (met Maps vermelding) vereist nog steeds de keuze voor een lokale pagina. Naar mijn weten is dit wel nieuw.
Soms willen we ons niet beperken tot een lokale pagina en juist landelijke of internationale dekking en bereik creëren met bijvoorbeeld een brand en nemen we een ‘gewone’ Google+ pagina die in het verleden ook categorie pagina of brand pagina’s werden genoemd.
Lokale zoekresultaten en Google+ lokale pagina’s
Het lokale zoekresultaat op de afbeelding hierboven vraagt aan Google: zoek een marketing advies bedrijf in Apeldoorn. Met deze zoekopdracht zoekt iemand of naar de internetpagina van een bedrijf om daar heen te navigeren of juist alleen het adres om daar vervolgens zelf fysiek naar toe te gaan en wellicht met behulp van Maps op zijn of haar smartphone. Voor dergelijke zoekopdrachten, die een locatie met een bedrijf, persoon of adres combineren gebruiken we altijd een lokale pagina en die maken we aan met Google Mijn Bedrijf.
Google Mijn Bedrijf met een lokale Google+ pagina
De Google+ pagina die aangemaakt wordt met een Google Mijn Bedrijf vermelding is altijd een lokale Google+ pagina en dit is niet om te zetten naar een ander soort. Google+ lokaal is dat deel van Google Search waarin objecten, bedrijven en allerlei handige zaken in de omgeving van een zoeker worden vermeld en is op plus.google.com (Google+) herkenbaar aan de zoekbox met twee velden: bedrijfsnaam en plaats. Hier voor gebruiken we een Google+ lokale pagina.
Voorbeeld Google+ lokale pagina
Google+ lokaal
Google+ lokaal is de zoekmachine voor lokale dingen en bedrijven waar men heen kan gaan met auto, trein of fiets. Je kunt meestal naar toe bellen en dingen die hier in staan hebben dus een adres, een website en openingstijden. Dit is Google+ lokaal en omdat hier de afstand tot de zoeker van het object gevonden een relevante rankingsfactor is is dit onmisbaar voor extra lokaal verkeer naar een winkel, restaurant of voor een groteter bedrijf om voor te komen op de kaart als punt om heen te navigeren met Android Maps.
De kracht van Google Mijn Bedrijf met Google+ lokaal is dat traditionele offline bedrijven hier lokaal sterker ranken en beter vindbaar zijn dan de grote bedrijven. Nadeel is dat het zeer lokaal en meestal tot een straal van een een aantal kilometer om de vestigingsplaats. Landelijk heb je er geen voordeel mee ten opzichte van een niet lokale pagina al kan je er alles mee wat elke Google+ pagina kan. Je hoeft zeker nooit een 2de pagina aan te maken voor betere ranking buiten de woonplaats. Heeft geen nut.
Google+ pagina voor bedrijven, brands en overige
Zijn alle Google+ pagina’s die geen lokale pagina zijn en ondanks alle verschillende namen e.d. is er maar één soort. De Google+ pagina en dat is een Google+ profiel voor bedrijven, brands, stichtingen, communities etc etc en die gebruiken we als we voor al het andere en alleen specifiek niet voor een lokale bedrijfsvermelding. Daarvoor gebruiken we Google Mijn Bedrijf waarmee automatisch een lokale Google+ pagina aangemaakt en er aan gekoppeld wordt.
Gerelateerde pagina’s en artikelen:
Google+ Handleiding
Google Mijn Bedrijf Handleiding
E-book Google+ lokale pagina’s
Trackbacks
[…] Meer info over Google Mijn Bedrijf […]
[…] Word lokaal gevonden Google+ lokaal is een zoekmachine voor lokale dingen. Hierbij is de afstand van de zoeker naar een object een relevante rakingsfactor. Je bedrijf wordt weergegeven op Google Maps als een punt op de kaart om heen te navigeren. De gegevens die hierbij worden getoond zijn openingstijden, adres, website en telefoonnummer. Een nadeel van Google+ lokaal is als de zoeker niet in de omgeving is van jouw bedrijf, jij ook moeilijk vindbaar zult zijn (Mulder D. , 2014). […]