Invloed sociale signalen van Facebook, Twitter en Google+ voor Google ranking

Op 22 januari 2014 verscheen er een nieuwe video op Webmaster Central waarin Matt Cutts antwoord geeft op de vraag:
Zijn Facebook en Twitter signalen onderdeel van het ranking algoritme? En hoeveel doen die er toe?

Vraag webmaster central aan Matt Cutts (22-01-2014)

Het antwoord is dat dat Google signalen van Twitter en Facebook niet indexeert voor een webpagina.
Dit omdat het geen volwaardige internet sites zijn. Ze zijn niet volledig te indexeren en hierdoor dus ook niet volledig doorzoekbaar. Dit is misschien wel de belangrijkste reden waarom factoren als aantal Twitter volgers of Facebook Likes niet van invloed zijn op de ranking van een pagina.

Waarom Facebook en Twitter signalen niet worden geïndexeerd door Google

Matt Cutts geeft toe dat sociale signalen van Twitter en Facebook niet worden opgenomen tijdens de indexatie van een webpagina. Dit komt niet op de laatste plaats omdat Facebook en Twitter in het verleden de crawler van Google niet toelieten op hun websites. Hierdoor werd het onmogelijk om de index bij te werken voor deze websites, dit voor periodes van zes weken achtereen.

Facebook, Twitter, privacy en Google ranking

Omdat Twitter en Facebook zich niet gedragen als volwaardige websites, zijn deze dus niet volledig doorzoekbaar. Dit leidt tot onbetrouwbare zoekresultaten. Volgens mij is dit een realistische overweging want het is mogelijk dat hierdoor de privacy van mensen in het geding komt. Dit kan er dan toe leiden dat mensen zelf geen controle meer hebben over hun eigen identiteit op het internet. Iemand kan bijvoorbeeld zijn ex-partner hebben geblokkeerd, maar omdat de index niet bijgewerkt kan worden, worden de zoekresultaten niet geactualiseerd hiervoor. Deze mensen blijven dan, tegen en wil en dank, gelinkt aan elkaar in de zoekresultaten.

A Perfect Internet: follow links, indexeerbaarheid, Google ranking en Google+

Cutts doet geen directe uitspraken over de invloed van Google+ signalen op Google ranking. We kunnen wel het een en ander afleiden uit zijn uitspraken. Dit omdat hij het heeft over de voorwaarden waaraan een social netwerk, of beter gezegd elke website, moet voldoen om in aanmerkingen te komen voor een speciale behandeling voor extra ranking factoren. Hij gebruikt de term imperfect internet wanneer hij spreekt over Facebook en Twitter, en de reden waarom de signalen van deze websites geen ranking factor zijn.

Verband tussen aantal signalen van Twitter en Facebook en Google ranking

Een beetje achtergrond over de statistiek. Geen cijfers. Zo spannend is het niet, en er komen zelfs geen formules in voor.

Correlatie versus causaliteit voor signalen van Twitter en Facebook

In de SEO gemeenschap wordt er vaak gediscussieerd over of er sprake is van correlatie of van causaliteit. Zo ook als het gaat over sociale signalen en het effect daarvan. Cutts legt uit dat er  sprake is van correlatie, maar sociale signalen op Twitter en Facebook beïnvloeden de ranking niet.Meer signalen vallen wel samen met hogere rankings, maar dit komt door de populariteit van de content, en niet direct door de Tweets en Likes zelf.

causaliteit versus correlatie

Correlatie houdt in dit geval in dat als een pagina populair is, dit de verklaring is voor zowel het hogere aantal Tweets / Likes, als ook de oorzaak is voor het hoog eindigen van de pagina in de zoekmachineresultaten. Het aantal Tweets is niet van invloed geweest op de ranking als zodanig.Als er sprake is van een en positieve correlatie tussen het aantal tweets en ranking, dan wil dit zeggen dat hoog rankende pagina’s eveneens vaker getweet worden vanwege de populaire aard van de content.

Causaliteit, of een causaal verband, is een wezenlijk andere relatie tussen twee variabelen dan correlatie. Als het aantal Tweets en de ranking een causaal verband zouden kennen, dan is het aantal Tweets direct van invloed op de ranking.

Meer Tweets zou dan 1-op-1 bijdragen aan een hogere ranking. Maar dit is dus niet het geval!

Meer over:
Google SEO met Google+, Authorship, Author Rank en meer…
SEO en zoekmachine optimalisatie

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...