De informatie op deze pagina is niet meer actueel. Google heeft inmiddels het Authorship programma stop gezet en het is niet meer van toepassing.Hier bevindt zich actuele informatie over Google+ profielen, Google+ pagina en Google+. |
Google Authorship definitie en omschrijving
“Google Authorship (Google Auteurschap) is de techniek waarmee Google informatie uit de bronnen van de zoekmachine koppelt aan een profiel of pagina waardoor de eigenaar daarvan de status van auteur van de informatie verkrijgt.” bron: http://www.ensie.nl/definitie/Google_Authorship
Omschrijving Google authorship markup
Het doeleinde van Google auteurschap markup is tweeledig, namelijk het kwalificeren van niet toegewezen broninformatie van de zoekmachine en het toekennen van waardering aan personen (auteurs) die een relevante bijdrage hebben geleverd bij de totstandkoming van de informatie die als relevant en van hoge kwaliteit wordt beschouwd.
Google Auteurschap functioneert op basis van het principe van wederkerigheid. Dit houdt in dat als de auteur consequent relevante content van hoge kwaliteit levert dat Google op zijn beurt de content van de auteur hoger plaatst in de zoekresultaten van zijn zoekmachine (SERP). Ook eventueel de PageRank van zijn pagina stijgen als dit van toepassing is en deze op de juiste manier is voorzien van de Google Authorship markup. Dit wordt ook wel author rank (auteursrank) genoemd maar dit is een officieuze naam.
Author Rank
“Author Rank is onderdeel van de interne werking van Google Authorship (Google Auteurschap) en is de methode die de onderlinge rangen (ranks) van auteurs vaststelt en een mate van betrouwbaarheid toewijst aan een auteur.” bron: http://www.ensie.nl/definitie/Author Rank
Author Rank is géén officieel onderdeel van Google Authorship. Het is een onderdeel van de interne werking van Google authorship en dat onderdeel dat wordt aangeduid met de term Author Rank. Deze term wordt niet exclusief gebruikt in combinatie met Google authorship en ook om dit principe in de bredere zin aan te duiden.
Zie voor een uitgebreidere definitie en omschrijving van Auhtor Rank ook Ensie.nl. Deze encyclopedie 2.0 gebruik ik gebruik ik om definities van mijzelf te publiceren.
Implementatie Google authorship markup
Je kunt berichten, artikelen en andere inhoud die je onder je eigen naam publiceert op een specifieke website (zoals www.techcrunch.com), koppelen aan je Google+ profiel. Op deze manier claim je je auteurschap ten aanzien van de content. Zie ook https://plus.google.com/authorship voor de aanmelding.
GEBRUIK DIT SCHEMA bij voor instellen authorship markup. (Stromendiagram/checklist)
Stappen voor implementatie Google authorship markup
- Neem het bovengenoemde schema door voor jezelf en weet dat we het deel Basics gaan uitvoeren in de volgende stappen.
- Je gebruikt op je Google+ profiel een herkenbare foto als profielfoto.
- Ga naar je eigen Google+ profiel naar het onderdeel Profiel > Over.
- Kopieer of onthoud het deel van de url tot aan waar de tekst ‘about of ‘over’ staat’ en ziet er dan als volgt uit https://plus.google.com/105804249247884841399/. Het nummer in de url is het ID van jouw profiel en is dus voor iedereen anders. Als je een persoonlijke Google+ URL hebt dan kan je die ook gebruiken. Dit is voor mij bijvoorbeeld +DanielMulder en mijn Google+ url is https://plus.google.com/+DanielMulder.
- Je naam staat, of zet je onder, elke pagina met je inhoud waarvoor het auteurschap wilt claimen zoals “Daniel Mulder” of “Auteur: Daniel Mulder” als onderdeel van een hyperlink met de tag rel=”author”:
– Als het een website zonder auteursarchief betreft dan verwijst deze link naar jouw Google+ profiel en heel precies naar de url die we onder stap 3 hebben gevonden (kunnen wat verschillen zijn als het maar de link is naar het profiel zonder about)
– Als dit een website is met een auteursarchief dan wijst de link bij voorkeur daarheen. Hoe dat exact werkt is te technisch om hier op in te gaan. Wel gaan ik er op verder in hoofdstuk 5 Website koppen aan je Google+ pagina. - Controleer of de naam (het op de pagina zichtbare deel van de hyperlink naar je profiel) exact overeenkomt met de naam die je gebruikt in je Google+ profiel want anders werkt het niet!
WAARSCHUWING
Plaats op de homepage van je website géén authorship tag (hyperlink met rel=”author”) als vaste link naar een profiel. Google zal dit hoogstwaarschijnlijk interpreteren alsof deze persoon de standaard auteur van alle content van deze website is. Dit geeft geen problemen zolang er één auteur is maar als er later auteurs bijkomen dan kan dit er toe leiden dat hun artikelen in eerste instantie worden geïndexeerd onder de standaard auteur. Het indexeren van auteurs en gerelateerde content is deels op een trial en error concept gebaseerd. Bij een net geïndexeerde auteur kan Google de afweging maken dat in het geval van conflicterende tags, voor de meest voor de hand liggende auteur wordt gekozen. Dit zal dan vaak de standaard auteur zijn. Mede gebaseerd op “Google Authorship Troubleshooting: Article Attributed to Wrong Author”, van Mark Traphagen” op moz.com
Voorbeeld van een link naar het een auteursarchief (WordPress):
<a class=”url fn n” rel=”nofollow” href=”https://google-plus-marketing.nl/author/robmohlmann/” title=”Bekijk alle berichten van Rob Möhlmann” rel=”author”>Rob Möhlmann</a>
Voorbeeld van een link rechtstreeks naar het Google+ profiel:
<a href=”https://plus.google.com/u/0/105804249247884841399″ title=”door Daniel Mulder” rel=”author”>Daniel Mulder</a>
E-mailadres verifiëren voor Google Authorship
Als je een eigen e-mailadres hebt op het domein waar jouw berichten staan dan is het raadzaam om deze stappen ook te doorlopen. Hiermee verirfieer je dat e-mailadres bij Google+ en dan verschijnt deze op je openbare profiel met daar een vinkje achter. Zo herken je dus alle geverifieerde e-mailadressen (en overigens ook websites). Het is niet noodzakelijk voor auteurschap maar altijd goed om te doen. Dit ook in verband met andere Google gerelateerde dingen waar ik hier niet op in ga.
>> Google Plus pagina koppelen aan website met uitgeversmarkering
<< Google+ pagina’s
<> Inhoudsopgave Google Plus Handleiding
Trackbacks
[…] koppelingen rel=”author” en rel=”publisher” zijn belangrijke en betrouwbare gereedschappen voor Google om de […]
[…] aannemelijk dat deze zijn gekoppeld aan de rel=”author”. En dus is dat geen effect van Google Authorship, maar kan deze mogelijk worden toegewezen aan Author […]
[…] >> Volgende hoofdstuk Google Aurhorship << Google Plus profielen <> Inhoudsopgave Google Plus Handleiding […]