De waarde van Google+ voor SEO en marketing

PageRank, Google+ profielen en Google+ Pagina’s

<< terug naar vorige pagina  Hiervoor hebben we vastgesteld wat PageRank is en welke rol PageRank speekt bij zoekmachineoptimalisatie (SEO). In dit deel zullen we het hiervoor geschetste kader toepassen op Google+. Op deze manier zal de (meer)waarde van Google+ worden aangetoond als instrument voor zoekmachineoptimalisatiedoormiddel doormiddel van backlinking. Om dit vast te stellen zullen we onderzoeken of Google+ profielen en pagina’s PageRank hebben net zo als gewone internet pagina’s dat hebben. Als Google+ profielen en pagina’s PageRank hebben dan kunnen we namelijk stellen dat Google+ waarde heeft als instrument voor zoekmachineoptimalisatie doormiddel van backlinking. Andersom kunnen we ook stellen dat als Google+ profielen en pagina’s aantoonbaar PageRank hebben, dat we deze kunnen zien als een reguliere internet pagina voor wat betreft Google Search. In het geval dat zij PageRank hebben dan moeten zij deze PageRank ook doorgeven aan andere internet pagina’s. Als zij dit niet zouden doorgeven dan zouden Google+ profielen en pagina’s namelijk PageRank ‘zwarte gaten’ worden. Als we kunnen aantonen dat Google+ profielen en pagina’s PageRank hebben, dan weten we ook dat als een hyperlink vanaf Google+ naar een website verwijst (DoFollow) dat de website waar naar verwezen wordt dan PageRank ontvangt. Om vast te stellen of Google+ profielen en pagina’s voor Google Search gewone internetpagina’s zijn gaan we onderzoeken of deze PageRank hebben met behulp van de PageRank toolbar van Google. We gaan dit eerst testen voor een Google+ profiel. We kunnen de PageRank voor elke internet pagina opvragen op www.prchecker.net. Deze website is willekeurig gekozen en er zijn meerdere van dit soort websites. Prchecker maakt gebruik maken van de Google PageRank toolbar om deze informatie te verkrijgen. In het volgende voorbeeld heb ik voor https://plus.google.com/107022061436866576067 de PageRank opgevraagd. Zoals hieronder op de afbeelding aan de linker zijde te zien is, heeft deze URl een PageRank van 5. Dit is een hoge PageRank, en ter illustratie, gelijk aan die van marketingfacts.nl. Verschil is echter dat dit geen ‘reguliere’ internet pagina is maar het Google+ profiel van Mark Traphagen. Dit kunnen we zelf checken door naar deze URI te navigeren. We komen dan uit op het Google+ profiel van Mark Traphagen.
   
+Mark Traphagen persoonlijk Google+ profiel +SEO Google+ pagina
Als we dit herhalen voor de Google+ pagina met de URI https://plus.google.com/117050651698767370248 (Google+ pagina +SEO) dan zien we dat deze een PageRank van 4 heeft. Dit is te zien op de rechter afbeelding hierboven. De Google+ pagina +SEO heeft dus een zeer respectabele PageRank van 4. Als we op het profiel van deze +Pagina kijken dan zien we verder dat deze +Pagina meer dan 65.000 volgers heeft wat ook niet onbelangrijk is voor het bereik van een gedeelde +post. Ook is +SEO de eigenaar en beheerder van de Google+ community SEO+ - Search Engine Optimization / Website Design. Deze Google+ community heeft meer dan 22.000 leden waaronder erkende experts uit de hele wereld zoals +Eric Enge. Het is een zeer actieve community met dagelijks nieuwe +posts en veel actieve leden. Maar voordat ik te veel afwijk, we hadden het over PageRank, Google+ en backlinks.

Wat is een goede Google+ post waard in PageRank?

Om de potentiele waarde van een Google+ post inzichtelijk te maken zal ik een recente post van +RankWise nemen als voorbeeld. Het betreft een post op het blog van de bijbehorende website. Deze blog post legt de werking van de website / het product uit. Deze blog post is ook onderdeel van de marketingcommunicatiestrategie en als zodanig zeer relevant om te delen met de doelgroep. De URI is http://www.rankwise.net/article/22/optimization-potential-index-for-seo-process-optimization Deze +post is door mij geplaats op Google+ terwijl ik ingelogd was als de Google+ pagina +RankWise. Op Google+ zijn er meerdere opties als het om delen van content gaat. Zo zijn er de opties om te delen als link of als afbeelding. Deze twee opties voor het delen van content zijn in SEO opzicht niet hetzelfde. Als we een hyperlink op Google+ delen als link, dan wordt deze namelijk DoFollow. Als we een afbeelding delen op Google+ als afbeelding, dan is dit niet het geval voor de hyperlinks die zijn opgenomen in de header tekst van de uiteindelijk post. Het belangrijkste om te onthouden is dat alle hyperlinks die op Google+ gedeeld worden NoFollow zijn tenzij die zijn gedeeld als link. De +post uit mijn voorbeeld is een hyperlink gedeeld als link waarmee die dus DoFollow is. Vervolgens heb ik deze +post direct daarna gedeeld als +Daniel Mulder (ingelogd als +Daniel Mulder). Ik heb deze slechts één keer gereshared en dit in de community SEO+ - Search Engine Optimization / Website Design. Sommige leden van de community hebben deze +post vervolgens weer gereshared. Ook de +Pagina van deze community (+SEO) heeft de post openbaar gedeeld op zijn profiel. Het bijzondere aan het delen van een hyperlinks als DoFollow op Google+ is dat deze bij reshares altijd DoFollow blijven! Dit is de link naar de reshare in kwestie van +SEO https://plus.google.com/117050651698767370248/posts/Pidij6gUYx6. In dit voorbeeld resulteert de reshare van de +SEO +pagina in een DoFollow link naar de blog post op www.rankwise.net Omdat vanaf RankWise.net niet terug gelinkt wordt naar de +SEO +pagina is dit in SEO termen een inkomende PR 4 link voor RankWise.net. Een dergelijke backlink is zeer waardevol en zijn haast onmogelijk om aan te komen als nieuwe website. Dat is ongeveer hetzelfde als dat www.marketingfacts.nl een backlink plaatst op zijn voorpagina naar een 3 maanden oude website die relatief onbekend is. Bijna hetzelfde. Het verschil is wel dat Marketing Facts een PR van 5 heeft, waarbij PR 5 tien maal PR 4 is.

+SEO +pagina

Ik denk dat het veilig is om te stellen dat niemand in de SEO community een goede on topic PR 4 backlink zal afslaan of zal beweren dat deze geen waarde hebben voor SEO. Wel wordt er veel gesproken over het feit dat PageRank minder belangrijk wordt voor SEO door de opmars van social media en sociale signalen. Desgevraagd hebben de meeste mensen echter vaak veel moeite met het verklaren waarom PageRank dan minder belangrijk is geworden, en welke mechanismen er dan voor in de plaatst zijn gekomen. Zelf hanteer ik in dit soort gevallen de regel: de simpelste en meest voor de hand liggende verklaring is meestal de juiste. Ik ben er voor mijzelf dan ook wel uit: PageRank is als zodanig relatief minder belangrijk geworden en deels is daarvoor Google+ met de bijbehorende sociale signalen in de plaats gekomen. Hierdoor is de toegevoegde waarde van Google+ voor SEO en bij backlink strategieën aanzienlijk geworden. >> volgende pagina: PageRank en backlinks zijn het primaire sociale signaal

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...