Communities zijn steeds populairdere middelen om je fans of volgers aan je te binden. Een Google+ community werkt net anders dan “normale”communities. Ze zijn namelijk via Google+ makkelijk op onderwerp te vinden. Via de normale wegen is het veel lastiger voor je doelgroep om jouw community op je website te vinden.
Je hebt net als bij het normale Googlegebruik een zoekfunctie om communities passend bij jouw interesses te vinden. Dus je doelgroep kan jouw daar ook mee vinden. Daarnaast kan je community vinden via jouw kringen op je Google+ account. Doordat iemand een bericht uit de community deelt wordt op die manier de kennis over het bestaan vergroot.
Voordelen van een Google+ Community voor jou
Een Googlecommunity is ten eerste gratis. Je hebt geen programmeur nodig die een community maakt waar veel tijd in moet worden gestoken. Kan iedereen dan zomaar bij jouw community? Nee, je kan instellen dat mensen eerst om toestemming moeten vragen. Dus wil je een community alleen voor jouw klanten, dan kan dat. Wees wel bereid om “nee” te verkopen aan nieuwsgierigen als dat je doel is. Wil je juist een community die voor iedereen toegankelijk is, dan kan dat ook.
Daarnaast bieden Google+ communities alle voordelen die bij een community horen.
Het versterkt het groepsgevoel, nog meer dan een Facebookpagina of Twitter. Juist op een community gaan mensen echt in gesprek over jouw bedrijf/product of niche. Ze wachten niet op berichten van jou (hoewel een beetje input geen kwaad kan). Ze zoeken een oplossing of vinden het leuk om een oplossing te geven. Hierdoor kan er nog sneller dan bij jouw volgers van Facebook een onderling gevoel van verbondenheid ontstaan. Daarnaast ben jij de onderlinge link! Dus ze moedigen elkaar waarschijnlijk ook nog aan om vooral bij jou de oplossing te kopen. Gratis reclame.
Meer dan marketing
Door de inzet van Google+ Communities kunnen er kosten worden bespaard, doordat fans elkaar antwoord gaan geven. Als jij als bedrijf een ingewikkeld product hebt, zoals iets technisch of iets dat met zorg te maken heeft, kunnen er problemen ontstaan omdat mensen het product niet snappen. Normaal gesproken zou dan de klantenservice gebeld worden. Maar nu gaan ze misschien eerst naar jouw community. Het is dus een kostenbesparing, want je hebt alleen nog een communitymanager nodig en niet een heel team telefonische medewerkers.
Doordat de community met elkaar over jouw product of niche praat, kan je sneller bepalen wat er mis mee is. Hierdoor kan de innovatie van jouw product nog sneller gaan of kan je nog sneller nieuwe methoden ontwikkelen om de problemen van jouw community leden op te lossen. Waardoor ze nog blijer zijn, omdat je laat zien dat je naar ze luistert.
Een community op Google+ is veel meer dan alleen een marketing tool, het helpt je ook bij de positionering van je merk en bij de productontwikkeling van jouw producten.
Daarnaast kun je echt nagaan wat er omgaat bij jouw volgers. Wat vinden ze belangrijk? Wiens mening is voor ze van belang? Wat willen ze uitstralen?(denken ze daar überhaupt over na?) Doordat je dit na kan gaan kun je jouw reclame daar meer op richten en weet je echt wat jouw doelgroep belangrijk vindt.