Dit is deel twee in de reeks over YouTube marketing en als dingen hierna niet duidelijk zijn adviseer ik eerst deel 1 over YouTube marketing te lezen. Dit deel gaat over hoe we een basis (content) marketing strategie kunnen ontwikkelen in het kader van YouTube marketing met als doel de commerciële inzet van YouTube video’s c.q. content. Dit moet niet worden verward met een strategie voor video advertenties op YouTube want daar gaat het in dit deel niet over.
YouTube en marketingcommunicatie
In de marketingcommunicatie hebben we uiteindelijk maar drie soorten doelen voor communicatie:
- Willen aanzetten tot handelen zoals een verkoop of download (conatie).
- Informeren c.q. beïnvloeden van de meningen van personen, groepen en stakeholders (cognitie).
- Het gevoel van personen, groepen en stakeholders beïnvloeden (affectie).
Als we een strategie willen opstellen dan beginnen we bij de doelen. De handigste werkwijze vind ik zelf om die op te stellen aan de hand van de drie soorten doelen van hiervoor. Het is zinnig om echt na te denken over een strategie waarbij uiteindelijk SMART opgestelde doelen, en een heel concreet plan voor de uitvoering het belangrijkst zijn.
Een strategie zonder doelen,
is als een weg in aanbouw zonder bestemming.
Een ander element van slimme strategie vorming is het principe van structure follows strategy en zeker bij online marketing is dit waar. Wanneer er een strategie ontwikkeld wordt dan is er ooit ergens een begin geweest. Aan het begin weten we nooit zeker wat zal werken. Om die reden willen we eerst op een relatief eenvoudige wijze onze ontwikkelde strategie testen alvorens te investeren in zaken als content, landingspagina’s, advertenties, social media etc. Dit noemen we structure follows strategy wat dan inhoudt dat je pas een weg gaat bouwen als je weet waar je heen wilt.
Content marketing strategie voor YouTube video’s
Een strategie gericht op het in de markt zetten van eigen materiaal c.q. content voor commerciële doeleinden noemen we een content marketing strategie of content strategie. Voor YouTube video’s geldt ook dat we een content strategie nodig hebben en dat we vooraf bepaalde doelen, en een bijbehorend plan van aanpak om die te bereiken moeten hebben als we willen dat het ergens toe zal leiden. Een content strategie komt uiteindelijk neer op nadenken over:
- Welke content er nodig is,
- Wie de content gaat maken,
- Op welke (social) media wordt deze dan geplaatst,
- En met welk doel.
Wanneer we YouTube video’s inzetten binnen een content strategie dan is het van belang om een plan te hebben over de manier waarop we het kanaal en de video’s daarop populair op YouTube en daarbuiten gaan maken. De montage van de video speelt hierbij een rol en dit is de plek om te beginnen met het testen alvorens te gaan releasen. Door de video’s ‘uit te testen’ kunnen we deze verfijnen totdat men die vaker en langer kijkt, en dus minder snel uitstapt in bijvoorbeeld de eerste vijf seconden. Pas daarna zetten we een nieuw kanaal, en de video’s als die uitkomen, extra (hard) in de spot light met social media en zoekmachines zoals Google Search.
Waarom strategie ontwikkeling belangrijk is?
In de boeken valt al sinds halverwege de vorige eeuw te lezen dat bedrijven die tijd en moeite steken in het ontwikkelen van een missie, visie, strategie en doelen het beter dan dan bedrijven die dit niet doen. Dit komt denk ik omdat er dan gerichter gewerkt wordt en het dan pas mogelijk is om zaken die op ons af komen in te delen in kwalificaties als belangrijk, onbelangrijk of urgent. Tevens dwingt het ons na te denken over wat we willen bereiken, hoe we dit dan kunnen doen (strategische opties), wat daar voor nodig is en tot welk resultaat dat binnen welke tijd moet leiden.
Big Audacious Goal
Zelf heb ik dit voor dit blog ook ooit gedaan, mezelf een uitdagend doel gesteld. Alleen raad ik je aan om niet, zoals ik, dit besluit te nemen en dit dan direct te posten op Google+ als de zon al weer opkomt na een nacht doorwerken, en ik voor het eerst eindelijk tevreden was. Nou dat was niet veel maar ik laat het aan de lezer om te besluiten waar ik er mee gekomen ben en of dit de tijd waard is geweest.
Omdat we de strategische opties hebben bedacht zijn we beter voorbereid op afwijking van de planning doordat die achterhaald zijn door de werkelijkheid, dan wanneer we dit niet doen. In de bedrijfskunde en marketing stellen we een strategie op voor een bedrijf aan de hand van de (bedrijfs) missie, visie en doelen en is de strategie het meer concrete plan op abstract niveau met de uitleg hoe we de doelen willen gaan bereiken. In dit geval zijn de missie en visie een gids voor iedereen in het bedrijf, en voor stakeholders, zodat die weten wat voor soort gedrag er van hen verwacht wordt, of verwacht mag worden door buitenstaanders, en waar het bedrijfsbelang ligt.
Stel een visie op YouTube op
Wanneer we het hebben over het betreden van nieuwe internet kanalen met veel impact op de mark en onze business, dan vind ik het handig en nuttig om ook voor een kanaal in ieder geval een visie op te stellen om dezelfde redenen.
Voorbeeld YouTube Visie, Doelstelling en Strategie
Visie op YouTube: Theater JoepToeb
Het is onze missie om onze klanten te voorzien van het laatste nieuws over amateur theater en het creeren van een digitale versie van ons theater met alleen eigen en origineel werk en opnames van grote (première) voorstellingen van het vorige seizoen. YouTube en video staan centraal binnen de content marketing strategie omdat dit het meest geschikte medium is met het beste bereik en het als enige de kunst overbrengt. Ons primaire doel hiermee naamsbekendheid verwerven en nieuwe (nieuwe voorstellingen) in de markt zetten en het verwerven van extra inkomsten door adverteerders op ons kanaal toe te laten.
Doelstellingen vanaf 1-1- 2016
- Het meest bekeken kleinkunstkanaal over 3 jaar in Nederland.
- Het vergroten naar een naamsbekendheid van 12% naar 60% in 3 jaar.
- Een advertentieomzet van € 1000,- per maand vanaf 2017.
Strategie
Om de doelen te halen zal er vooraf geïnvesteerd worden in het aantrekken van een vakbekwame medewerker die verantwoordelijk wordt voor het YouTube kanaal. Deze zal intern iedereen voor 2016 getraind hebben en deze persoon zal dan ook het kanaal opgezet moeten hebben. Voorstellingen worden van heden digitaal opgenomen en geplaatst op het kanaal. De webredactie is verantwoordelijk voor het opzetten van de social media kanalen en voor de promotie van YouTube en eigen content e.d. op social media……
PS. Een wijsheid voor hen die het willen gaan wagen: falen en vernedering zullen u deelvallen en dit is onvermijdelijk. Degene die succesvol zijn, zijn zij die in staat zijn er van te leren voordat het te veel pijn gaat doen. Saillant:
Zelf stuurde ik mijn big goals post naar een privé kring op Google+ met 2500 mensen er op. En niet de eerste de beste. Hand picked specialisten, goeroes etc van uit heel de wereld. Stoer, maar dat alleen als je dan de post wel juist verstuurd en niet 2500 man je titel ziet: de eerste post op mijn nieuwe Google+ pagina! En dat terwijl die post dus mooi op je profiel staat. Het is heel laat geworden die keer en ik heb er van geleerd.