In deze post wordt de basis van YouTube marketing uitgelegd. Het optimaliseren van YouTube video’s voor zoekmachines wordt YouTube SEO genoemd. In dit deel wordt de basis uitgelegd en in een opvolgend deel wordt er ingegaan op details aan de hand van verifieerbare praktijkvoorbeelden. Het vindbaar maken van, en het hoog ranken met YouTube video’s in de interne zoekmachine YouTube Search, en in externe zoekmachines, staan aan de basis van YouTube Marketing. SEO is slechts een onderdeel van YouTube Marketing maar absoluut géén optioneel onderdeel. Zonder kunnen we niet scoren op YouTube maar aan de andere kant maakt dit ook dat werkelijk iedereen kan scoren op YouTube.
YouTube marketing
YouTube is een video sharing platform waar video’s kunnen worden gedeeld en bekeken. Wanneer we gericht YouTube en de video’s daarop inzetten voor commerciële c.q. bedrijfsmatige doelen dan noemen we dat YouTube marketing. Het voornaamste doel van YouTube marketing is het ‘in de markt zetten’ van YouTube video’s waarbij deze video’s zelf de relevante informatie, entertainment, lifestyle en alle andere denkbare vormen van handige, educatieve en instructie video’s zijn en dus geen losse advertentie. Advertenties op YouTube zijn eveneens video’s en deze worden door degene die reclame maakt geproduceerd. Hierdoor zijn er twee soorten video’s voor YouTube marketing:
- Gebruikers genereerde video’s
- Advertentie video’s
Voor beide soorten video’s, en bij elke soort content strategie, op YouTube of op het internet, is SEO onontbeerlijk.
Uniek aan YouTube is dat hiermee een eigen soort platform gerichte SEO komt kijken die we YouTube SEO noemen. Het unieke hieraan is dat de interne zoekmachine op youtube.com (YouTube Search) een zeer belangrijke rol speelt en dit aanvullend op de reguliere SEO technieken die nodig zijn om de de video’s wijd te verspreiden buiten youtube.com, en dit via externe zoekmachines zoals Google en Bing, die onmisbaar zijn wanneer we een video willen verspreiden in het kader van YouTube marketing.
Een laatste cruciaal onderdeel van YouTube marketing zijn social media en dit vooral om video’s en kanalen te promoten en nieuwe kanalen en video’s extra aandacht en bekendheid te geven.
Video’s pluggen op social media voor playtime
Een nieuwe dimensie hierbij is dat playtime (aantal minuten dat een video vertoond is op YouTube) en de gemiddelde kijkduur de manier zijn om hoog te komen in YouTube Search met een video. Playtime is een voorwaarde om zichtbaar te worden via Google Search met een video op YouTube en om daarmee dus hoog te ranken in search.
Playtime, of afspeeltijd, voor een video is de enige manier om de kwaliteit en waardering van de gebruikers te meten. Persoonlijk hanteer ik altijd een strategie waarbij ik SEO en social media inzet voor het krijgen van de cruciale eerste playtime. Social media zijn in zekere zin de pluggers bij de radio van weleer en kosten alleen tijd als belangrijkste investering.
Plugger
Een plugger is thans iemand die in dienst is van een platenlabel of ingehuurd is door een artiest of muziekband om de muziek te promoten, meestal bij radiostations of anderen in de muziek- of amusementsindustrie. De oorspronkelijke pluggers waren in dienst van (blad)muziekuitgevers en hadden tot taak musici te bewegen muziekstukken te spelen van bij de uitgever aangesloten componisten en op die manier vergoedingen voor de uitvoeringen te genereren.
Een plugger moet ervoor zorgen dat zijn platen ‘top of mind’ zijn bij diegenen die de muziek bepalen, zodat zijn platen op de radio gedraaid worden. Door gedraaid te worden op de radio (airplay), raken singles bekend bij een groot publiek. Geen airplay is geen hit, doorgaans.”
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plugger
Gebruiker gegenereerde video’s
Dit zijn video’s geplaatst op de kanalen van YouTube gebruikers welke personen of bedrijven kunnen zijn, die als doel hebben het leveren van relevante inhoudelijke content voor andere gebruikers op YouTube. Deze video’s kunnen zijn geplaats c.q. gedeeld op YouTube met het doel om daaraan geld te verdienen door middel van reclame inkomsten op YouTube zelf, maar dit kunnen ook video’s zijn die zijn gedeeld zonder commercieel oogmerk. In beide gevallen kunnen de eigenaren / producten van de video er voor kiezen om adverteerders toe te laten tot hun kanaal / video’s en als zij die toelaten dan ontvangen zij als video producent een deel van de reclame inkomsten daaruit.
YouTube SEO
Is het vindbaar maken c.q. optimaliseren van YouTube video’s voor zoekmachines. De juiste volgorde bij YouTube SEO is dat we altijd eerst onze video’s optimaliseren voor de interne zoekfunctie op YouTube.com zelf (YouTube Search) en pas daarna voor externe zoekmachines. Deze volgorde moeten we altijd aanhouden wanneer we succesvol YouTube video’s hoog willen scoren in bijvoorbeeld Google.
Het is belangrijk om de juiste volgorde voor optimalisatie aan te houden omdat Google Search en YouTube Search aan elkaar verbonden zijn (beide van Google Inc.) en allebei als uitgangspunt hebben dat de kwaliteit van de video’s plus de aansluiting op de zoekopdracht het sterkst bepalend zijn voor de volgorde van de resultaten voor een zoekopdracht via Google Search. De beste video staat dan in de zoekmachine op de eerste plaats.
Google AdWords voor YouTube
AdWords voor YouTube is een extra mogelijkheid voor zowel de makers / eigenaren van de YouTube video’s als voor adverteerders. Hiermee is het namelijk mogelijk om adverteerders toe te laten op het kanaal van de gebruiker met eigen video advertenties die dan zoals we weten voor, tijdens en na de video getoond kunnen worden. Voor adverteerders is dit een zeer interessante en aantrekkelijke manier om hun doelgroepen te bereiken en die zijn dan ook bereid om daarvoor te betalen.
Betaald krijgen voor je YouTube video’s
De eigenaar van het kanaal ontvangt een klein bedrag elke keer wanneer Google een advertentie daadwerkelijk heeft weten te verkopen via het kanaal of tijdens een video geplaatst daarop. Een kanaal eigenaar kan uiteraard ook een bedrijf zijn. De YouTube kanaal eigenaar en video makers hoeven zelf verder niks te doen om de advertenties te verkopen of iets dergelijks. Google regelt de verkoop helemaal en dit allemaal via AdWords.
Wie weet ben jij straks wel die nieuwe vblogger met 120.000.000 views per jaar van zijn of haar YouTube video’s? Er zijn opties en kansen te over en meer dan ooit. Zelf denk ik dat je wel een plan moet hebben of anders in wel erg toevallig gelukkige omstandigheden moeten verkeren wil zoiets uit de lucht komen vallen. Daarom een klein voorbeeldje van de young urban professionals van South Park met als voorbeeld hun Kickstarter plan om rijk te worden. Het plan: super rijk worden met absoluut niks te doen. Ik zou inzetten op YouTube als je dit ook wilt en dan moet je ook nog eens heel hard werken, dus weet waar je aan begint. (PS. Niet geschikt voor jeugdige kijkertjes of mensen die snel aanstoot nemen aan taal).Een laatste wijsheid voor aanstormende YouTube miljardairs:
Voor elke succesvolle video blogger zijn er 1000 aan vooraf gegaan die gefaald hebben en nu ergens op een kantoor werken in loondienst. Alleen de leukste, mooiste, hulpvaardigste etc zijn winnaars want de concurrentie is wereldwijd en talrijk.
Trackbacks
[…] reeks over YouTube marketing en als dingen hierna niet duidelijk zijn adviseer ik eerst deel 1 over YouTube marketing te lezen. Dit deel gaat over (content) marketing strategie in het kader van YouTube marketing en […]