Content strategie voor het verhogen van Author Rank (auteursrank) en SERP

Het opbouwen van autoriteit in het kader van Google Authorship (Google Auteurschap) kost tijd en gaat niet vanzelf. Hiervoor moet je uiteraard verstand hebben van het onderwerp, er tijd en aandacht aan willen besteden en zal je iets van een plan moeten hebben. Mijn gewenste autoriteit ligt bijvoorbeeld op het gebied van marketing en specifieker op het gebied van online en social media marketing met Google+. Aan de hand dit concrete voorbeeld zal ik uitleggen hoe ik planmatig en doelgericht werk aan het mijn autoriteit en mijn Author Rank (Auteursrank).

In deze reeks zal eens per twee weken een nieuw artikel verschijnen die verder gaat. Wil je een bericht ontvangen als deze gepubliceerd zijn klik dan hier.

Maak een plan voor je aan de slag gaat met Google Authorship

Voordat je begint met het opbouwen van online autoriteit moet je je realisren dat het niet vanzelf gaat, of in korte tijd even neer te zetten is, tijd kost en een duidelijke focus vereist in planning en uitvoering. Je moet dan ook bereid zijn om voor een langere periode, en eigenlijk voor zolang als dat je in vakgebied wil meetellen, actief te publiceren over het het onderwerp van jouw expertise. Je kunt bijvoorbeeld publiceren op: fora, sociale media, vraag en antwoord websites, wiki’s en definities toevoegen aan encyclopedieën

Een combinatie van minimaal één sociaal netwerk en een ander hiervoor genoemd niet sociaal medium is wenselijk omdat één bron in mijn ogen géén bron is. Verder gebruikt Google gebruikt sociale media om de populariteit en kwaliteit van content te bepalen die op zowel sociale media als op reguliere websites gepost zijn. Dit gebeurt aan de hand van sociale signalen die alleen gegenereerd kunnen worden op sociale media of via sociale plug-ins.

Planning voor het beginnen met Author Rank

Ik adviseer je om de volgende vragen eerst voor jezelf te beantwoorden voordat je aan de slag gaat. Ik zal deze voor mijzelf invullen als voorbeeld. Uiteraard moet je eerst je authorship markup geregeld moeten hebben.

  1. Doel(en)
    Het vestigen van online autoriteit omtrent de marketingaspecten voor Google+ ter
    ondersteuning van het verwerven van advieswerk op dit gebied.
  2. Doelgroep(en)
    Bedrijfsleven, marketing / communicatie / social media manager(s), professionals en specialisten in Nederland.
  3. Definitie kennisgebied van gewenste autoriteit
    Online en social media marketing met Google+.
  4. Media selectie
    - Google+ uiteraard vanwege de directe verwantschap mtet Google Auteurschap
    - LinkedIn omdat het een zakelijk netwerk is en waar ik een sterk profiel heb met
    aanbevelingen en een relevant netwerk.
    - Dit blog omdat het mede bedoelt is voor het opbouwen van Author Rank
    - Google.nl vanwege de geografische doelmarkt Nederland
    - www.ensie.nl omdat het een Enceclopedy  2.0 is die de definities koppelt aan auteurs in de zin van Google Authorship. Voor meer lees Creeer backlinks die Google Authorship als uitgangspunt nemen met ensie.nl
  5. Primaire key words
    Google+, Google Authorship, Author Rank, autoriteit, online autoriteit,
    Google+ marketing / strategie / nieuws, SERP, SEO etc etc
  6. Ondersteunende key words
    marketing, management, marketingstrategie, strategie, marketing management etc

Uitvoering begint met het Google+ profiel (pagina)

In eerste instantie is het belangrijk om een goed Google+ profiel op te zetten en relevante volgers te krijgen. Ik ga hier uit van het profiel maar dit kan net zo goed een pagina zijn. Voor de laatste gaat het echter meestal om de rel=Publisher relatie en voor een profiel over de rel=Author relatie. Voor de rest is de werkwijze nagenoeg gelijk. Meer over rel=

Een goed Google+ profiel is onontbeerlijk. Voor ons doel en in deze context zijn in de omschrijving van het persoonlijke profiel minimaal de drie belangrijkste key words benoemd en als dit gepast is benoem je ook de meest relevante doelgroepen. Relevante volgers zijn mensen die in jouw gekozen doelgroepen zitten. Deze kan je vinden in bijvoorbeeld Google+ communities / gedeelde kringen en in opmerkingen streams van artikelen die over jouw onderwerp gaan.

Bovenstaande profiel is aan dit blog gekoppeld met rel=Author. Je kunt dit zelf ook bekijken www.danielmulder.nl De bijbehorende Google+ pagina is gekoppeld met rel=Publisher. Deze kan je ook bekijken http://gplus.to/googleplusmarketingblog. Ik speel zelf met de combinatie van een Google+ profiel en een Google+ pagina. Als je net begint is het mijn advies om te starten met jouw persoonlijke profiel en eventueel later een pagina. Ik zal hier het samenspel tussen de twee niet uitdiepen maar dit doe ik wel in een volgend artikel.

Het ontwikkelen en posten van content voor Author Rank

Vervolgens ga je aan de slag met het schrijven en plaatsen van relevante content. Hoe je een content strategie voor Author Rank verder door kan ontwikkelen zal ik in een opvolgend artikel verder uitwerken. Dan beantwoord ik ook vragen zoals wat relevante content is, in welke volgorde, en op welke manier deze het best geplaatst kan worden Daarnaast zal ik ook bespreken hoe je een effectieve wisselwerking tussen sociale media en andere online media bewerkstelligd en worden de sociale netwerken Twitter en Facebook toegevoegd aan de media met een beperktere maar specifieke rol.

Voor nu sluit ik af met een wat voorbeelden over hoe het er voorstaat met mijn online autoriteit of SERP als je wil. Resultaten zijn van google.nl, personal search uitgeschakeld en geverifieerd met SEO SERP Workbench (plug-in Chrome)

Key word: Google+ marketingstrategie

Positie (SERP):
- dit blog:  3
- ensie.nl: _

Klik hier voor deze zoekopdracht op google.nl

KEY WORD: MARKETINGSTRATEGIE definitie

Positie (SERP):
- dit blog: _
- ensie.nl: 7

Klik hier voor deze zoekopdracht op google.nl

De definitie op http://www.ensie.nl/definitie/Marketingstrategie is door mijzelf geschreven en voor zover Google betreft sta ik als auteur bij dit begrip nu op de zevende plaats. Dit noem ik zelf contextuele key words voor het bouwen van autoriteit. Ook daarover volgende keer meer.

Vervolgartikelen

Wil je op de hoogte gehouden worden voor opvolgde artikelen specifiek in deze reeks over Author Rank vul dan hier je e-mailadres in.  [contact-form to='[email protected]' subject='volger blog reeks'][contact-field label='Email' type='email' required='1'/][/contact-form]

Je ontvangt alleen een bericht als er in deze reeks een nieuw artikel is verschenen.

Opmerkingen

Comments

  1. says

    Ik dacht even dat je alleen reacties op G+ toeliet, maar je kunt dus ook WordPress reacties geven… Ik vind je blog interessant, want Author Rank is best wel een complex onderwerp. Ook ik heb de boel (o.a. http://www.tekstbureau-tim.nl en mijn Google profiel) aan elkaar gekoppeld en mijzelf bij Google gemeld, maar ik heb nog geen idee of ik het verder goed doe. Ik zal er een keer induiken en dan zijn dit soort blogs handig. Dus, bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...