Community’s spelen een belangrijke rol binnen het Google+ platform. Voor de online gemeenschap is het een instrument om informatie te kanaliseren naar grote groepen mensen met dezelfde interesses. In feite helpen ze hierbij het filteren van informatie op onderwerp. Zonder community’s zouden we overstelpt worden met ongerelateerde berichten en het overzicht kwijt raken. Zie ook de nieuwe post van februari 2014 over Google+ pagina’s voor het beheren van communities, en of alle posts over communities.
Ga direct naar de volgende onderdelen:.
Top 10 community’s aller tijden op Google+
De meest succesvolle community sinds de introductie van Google+ is The joke of the day met bijna 200.000 leden op zijn hoogtepunt. Fotografie is nog altijd populair op Google+. De grafiek laat duidelijk de potentie in aantallen zien van de community. Momenteel zijn er rond de 50.000 community’s waarvan het ledental varieert tussen de 10 en de 45.000.
Google+ community’s en zoekmachine optimalistie (SEO)
Een minder bekend feit is dat dat community’s een krachtig instrument zijn voor zoekmachine optimalisatie en social media optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het dusdanig vormgeven, verspreiden en onderhouden van links naar jouw website zodat deze zo hoog mogelijk in de lijst van zoekresultaten komt binnen een zo relevant als mogelijke context.
Google+ community’s en social media optimalisatie (SMO)
Social media optimalisatie (SMO) is het inzetten van social media bijvoorbeeld web logs (blog), sociale netwerken en social bookmarking om aangeboden content zo aantrekkelijk mogelijk te maken en te houden door steeds voor nieuwe content te zorgen, deze actueel te houden en te verspreiden via de verschillende social media wat uiteindelijk de vindbaarheid en de waardering in zoekmachines ten goede komt.
Sociale factoren en regels voor een hoge Ranking
Buiten de muren van Google is niet precies bekend hoe de Ranking wordt berekend en hoeveel weging bijvoorbeeld wordt gegeven aan sociale factoren zoals het aantal plussen (+1 of plus one) die een pagina heeft gekregen. Desalniettemin zijn er methodes die die met voortschrijdend inzicht de bekende logica voortzetten en waarmee zeer goede resultaten behaalt kunnen worden in online marketing. Als de volgende drie regels worden aangehouden dan is een goede start verzekerd.
1: Gebruik je primaire key word(s) in de naam van je community
Een naam als ToverFu is wellicht een sterke merknaam voor een dieetproduct op basis van tofu maar het zal nooit worden ingetypt ongeacht of men wel of niet een dieet op basis van tofu zoekt. Goede namen zijn bijvoorbeeld “Tofu Dieet Club” of “Afvallen met Tofu”.
2: Creëer subcategorieën met zinvolle namen als suffix
Google indexeert ook de subcategorieën van een community op basis van de naam van de categorie. De naam van de community en de subcategorie kunnen dan worden gecombineerd voor een effectieve indexering. Als je de community “Afvallen met tofu” hebt gemaakt met daarin de subcategorie “Tips en trucs” dan worden deze samen geïndexeerd als “Afvallen met tofu. Tips en trucs.”.
3: Kies altijd zinvolle namen voor de leden van je community
Kies altijd zinvolle namen voor zowel je community als je subcategorieën want naamgeving puur gericht op SEO is hinderlijk voor je leden en zal de ontwikkeling van een actieve community in de weg staan.
Bronnen: Mark Traphagen (Google+ Community SEO) en Wikipedia.
Eelco Henderichs says
He Daniel, opzicht een interessant artikel. Wat ik wel een beetje mis is het bewijs van jouw statement: “Een minder bekend feit is dat dat community’s een krachtig instrument zijn voor zoekmachine optimalisatie en social media optimalisatie.”
Je moet het origineel van Mark Traphagen lezen om iets van een bewijs te zien. Althans ik zie zijn bewering ook niet echt in de SERP. Zoek een voorbeeld en laat via een afbeelding zien dat wat jij zegt ook klopt.
Daniel Mulder says
Hoi Eelco,
Bedankt voor jouw reactie. Ik wilde met dit artikel geen wetenschappelijk bewijs leveren. Het doel is om een soort van “best practice” neer te zetten. Er zijn wel aanwijzingen en die wil ik best opzoeken en ik kom daar vandaag of morgen op terug.
Bedankt en vriendelijken groet,
Daniel Mulder