Een technisch goed werkende mobiele of responsive website is sinds deze week een harde eis geworden voor voor Google geoptimaliseerde websites. Google maakte namelijk bekend dat de optimalisatie voor mobiele apparaten opgenomen is als SEO ranking factor voor Google Search of dat zij dit in ieder geval zeer binnenkort zullen opnemen. Vooralsnog beperkt de maatregel zich tot één regel die te maken heeft met het doorsturen van mobiele bezoekers op de pagina zelf. De mobiele bezoekers krijgen in de zoekresultaten een waarschuwing als een pagina met een redirect is doorgezet naar de root van de mobile website. De onderstaande afbeelding geeft een dergelijke waarschuwing weer. Op 4 december ’14 is het artikel WordPress SEO en afbeelding optimalisatie gepubliceerd met relevante tips.
De bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van de waarschuwing in de zoekresultaten van Google Search voor pagina’s die mobiele bezoeker automatisch doorverwijzen naar de startpagina van de mobiele website. Google stoort zich al langere tijd aan het uitblijven van investeringen in goede mobile websites omdat zij mobiele gebruikers van Google Search niet de kwaliteit kunnen garanderen die zij gewend zijn. De grootste ergernis bij Google is dat mobiele bezoekers vanuit een zoekresultaat vaak automatisch doorgestuurd worden naar de root van de mobiele website terwijl daar vanuit het zoekresultaat niet naar verwezen werd. Dit is strijdig met de kwaliteitsrichtlijnen van Google want die schrijven voor dat de pagina die voor een zoekresultaat wordt getoond ook de pagina is waar de bezoeker op terecht komt als ze er op klikken. Het werd oogluikend toegestaan maar het lijkt er op dat de koek op is en Google het nu gaat afdwingen.
Website optimaliseren voor mobiele apparaten
De beste methode voor Google is het responsive maken van een website. Een responsive website of pagina stuurt altijd alle inhoud naar de browser en de browser bepaalt zelf hoe de informatie weer wordt gegeven op basis van de regels daarvoor in stylesheets. In het geval dat het een mobiele bezoeker betreft dan wordt de stylesheet voor mobiele apparaten gebruikt. Deze geeft de informatie anders weer dan de stylesheet die gebruikt wordt voor desktop bezoekers. |
Moderne websites en content management systemen maken vaak al gebruik van deze techniek en zijn relatief eenvoudig te optimaliseren voor mobiele apparaten als dit al niet vanzelf gebeurd zoals met WordPress JetPack. Als een website deze techniek niet gebruikt dan is het aanpassen naar een responsive website een stuk complexer. Het is de niet preferente oplossing maar in dergelijke gevallen is het gebruik van de tag rel=alternate de tweede beste oplossing. De minst goede oplossing met een HTTP redirect is het bekends en wordt het vaakst gebruikt.
Alternate gebruiken voor mobiele website
Als we kiezen voor de second best oplossing door te werken met de rel=alternate tag voor de mobiele website dan moeten we twee websites naast elkaar in de lucht hebben. De normale en de gehele mobiele versie van de website. Als er met rel=alternate wordt verwezen naar de mobiele variant van een webpagina dan wordt deze als zodanig geïndexeerd door Google wanneer de pagina wordt bezocht door de crawler. Om te voorkomen dat de pagina als duplicate content wordt gezien nemen we een verwijzing op in de head van de mobiele pagina die naar de desktop pagina verwijst als de canonieke url.
Head desktop pagina:
<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)"
href="http://m.site.com/pagina-1" >
Head mobiele versie:
<link rel="canonical"
href="http://www.site.com/pagina-1" >
Bron: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites
Redicect mobiele bezoekers niet naar root mobiele website
Als betere oplossingen niet mogelijk zijn dan kunnen we als derde beste optie kiezen voor het werken met redirects.
Niet doen: alle mobiele bezoekers altijd doorverwijzen naar de root van de mobiele website!
In plaats daarvan wordt er verwacht dat de bezoeker gelijk de mobiele pagina voorgeschoteld krijgt en zij daarheen automatisch naar doorverwezen worden maar niet naar de root of een andere pagina. Weten we het echt niet dan is de harde 404 pagina een optie. De aanpassing die vereist zijn verschillen per website en in complexiteit variërend van gematigd tot zeer complex. Om die reden hebben veel websites gekozen voor de oplossing om alle mobiele bezoeken altijd eerst door te zetten naar de root waar de bezoeker dan zelf de oorsprongkelijke pagina nog moet opzoeken. Dit is zeer slecht voor de gebruikerservaring.
Gebruik voor de redirect altijd een 302 meta redirect en zeker geen 301 redirect! Daarmee verliest de desktop versie namelijk alle PageRank aan de mobiele pagina en tenzij dit de bedoeling is willen we dit niet! gebruik caching voor de redirect en zet die op 1 dag.
gebruikte bronnen:
www.google.com
http://blog.dudamobile.com/google-gives-warning-to-users-searching-non-mobile-websites/
https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/
Trackbacks
[…] websites en mobiele website optimalisatie worden steeds belangrijker en een goed werkende mobiele website is cruciaal voor hoge en […]
[…] De uitslag geeft ook aanwijzing om eventuele pijnpunten op te lossen. Je kunt ook het artikel mobiele website optimalisatie lezen hier op dit blog om uw website mobielvriendelijker te […]
[…] websites en mobiele website optimalisatie worden steeds belangrijker en een goed werkende mobiele website is cruciaal voor hoge en […]