Google+ (Google Plus) is het sociale netwerk (social network) van Google en overspant alle andere diensten binnen het Google platform als een universele sociale laag. Waardoor sociale signalen beschikbaar zijn voor alle onderdelen van het Google platform .” (www.ensie.nl)

Wisselwerking Google+ en het Google+ platform

Binnen  het Google platform is de voornaamste rol van Google+ om sociale signalen , zoals het geven van een +1 aan een bericht, te genereren en door te geven aan de rest van de producten binnen het platform. De door Google+ gegenereerde signalen worden bijvoorbeeld door Google Search gebruikt voor het kwalificeren van data en informatie en het bepalen van de ranking van pagina’s in search. Binnen het verdienmodel van Google wordt Google+ niet gezien als een product waar directe omzet uit moet voortkomen maar als onderdeel van de technologie van Google Search. Als zodanig kan Google+ dan ook als een zelfstandige kostenplaats worden beschouwd binnen de bedrijfsvoering van Google. Reclame verstoort de werking van sociale signalen bij het kwalificeren van de content voor de zoekmachine van Google, oftewel Google Search. Om deze reden is Google+ ontworpen om een kosteloos en reclamevrij sociaal netwerk te zijn. Met Google Search, en aanverwante producten, moet de uiteindelijke omzet gerealiseerd worden. De meest recente ontwikkeling is dat Google+ lokale pagina’s ingezet kunnen worden als onderdeel van AdWords campagnes waarmee Google+ indirect ten gelde wordt gemaakt. De bovengenoemde eigenschappen maken Google+ uniek in de markt voor social media. Dit sociale medium vereist dan ook een geheel eigen benadering voor wat betreft marketing en deze kan niet gekopieerd worden van bijvoorbeeld Twitter. Het werkt gewoon anders, de mensen op Google+ zijn anders en de verwachtingen die zij hebben ook. Tast dit eerst af voordat je start met campagnes. Dit scheelt een hoop teleurstelling en negatieve reacties.

Opmars van de Google+ lokale pagina

In de eerste maanden van 2014 tekenen zich duidelijk waarneembare contouren af voor de richting die Google in gedachten heeft voor Google+  en de lokale pagina. Zo kunnen we zien dat Google+ lokale pagina’s in korte tijd snel belangrijker aan het worden zijn binnen de strategie. Een belangrijke drijfveer achter deze nieuwe push is volgens mij het feit dat de Google+ lokale pagina onderdeel zijn gemaakt van Google AdWords. Hiermee dragen deze direct bij aan de omzet en is er een belang om deze actief in de markt te zetten. De  lokale pagina heeft de laatste paar maanden een zeer snelle ontwikkeling doorgemaakt. Dit in zowel functionaliteit als de aandacht die Google ervoor heeft. Zo zijn er bijvoorbeeld de ambassadeurs, die namens Google bezig zijn met het opzetten van een Google+ community voor het beantwoorden van vragen over de lokale pagina. Ook is de functionaliteit van Places voor een deel over gegaan naar Google+ lokale pagina’s. Lokale pagina’s bieden lokale ondernemingen enorme voordelen. Met een lokale pagina zijn zij beter zichtbaar in search voor mensen die zoeken naar iets fysieks in de buurt van waar zij zich bevinden. Ook is er een mogelijkheid bij het inkopen van AdWords om te bieden op factoren zoals nabijheid van de zoeker. De persoon die zoekt is dan in de buurt van jouw bedrijf. [M4] Zoals gezegd zet Google momenteel hoger in op deze laatste functionaliteit.

Google+ profielen en kringen

Tot slot in deze korte introductie van Google+ zullen we de belangrijkste pijlers van Google+ bespreken. Dit zijn het Google+ profiel en de kringen. “In je profiel kunnen mensen belangrijke feiten en algemene informatie over je vinden. Kies een profielfoto waarmee vrienden je kunnen herkennen. Voeg een korte introductie en andere details toe die meer over jou vertellen. Hoewel we allemaal uniek zijn, hebben mensen soms dezelfde naam. Door een profielfoto, omslagfoto en wat informatie over jezelf toe te voegen, kunnen mensen je makkelijker vinden. [M5] Met de kringen kun je bepalen wie welke informatie kan zien.” Het profiel is dus jouw persoonlijke uithangbord. Kringen zijn groepen met mensen of pagina’s. Als je iemand opneemt in je kringen dan zie je zijn of haar berichten en hij of zij kan jouw berichten zien die je met die kring gedeeld hebt[M6] . Je kunt alleen de berichten van de ander zien als die jou ook in zijn of haar kringen heeft opgenomen.Op Google+ kan je door het aanmaken van een eigen profiel personen toevoegen aan kringen, het profiel bewerken, dingen op Google+ delen, +1’s geven op internet en aan Hangouts deelnemen. Daarnaast kan je ook Communities oprichten, of hier aan deelnemen, en pagina’s oprichten. Nu we weten wat het concept is achter Google+ is en wat profielen zijn kunnen we verder met het onderwerp van dit boek namelijk Google+ pagina’s.