We hebben inmiddels een eigen profiel en dit hoofdstuk gaat over Google+ pagina’s wat je een profiel voor bedrijven en organisatie zou kunnen noemen. Om je als bedrijf op Google+ te begeven moet je een pagina hebben en in dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat dat is, wat je er mee kan en hoe je die aanmaakt.
“Google+ pagina’s biedt bedrijven, producten, merken, entertainmentaanbieders en organisaties een identiteit en aanwezigheid op Google+.
Het aanmaken van een Google+ pagina voor bedrijven is kosteloos en brengt geen verdere verplichtingen met zich mee.Functionaliteit Google+ pagina’s.
Wat je met een Google+ pagina kunt doen
Pagina’s kunnen hetzelfde gebruikt worden als een Google+ profiel en kunnen personen toevoegen aan kringen, hun profiel bewerken, dingen op Google+ delen, +1-waarderingen geven aan items op internet en Hangouts maken en hieraan deelnemen.
Tevens kan er met een pagina deelgenomen worden aan communities en is het mogelijk om een community te starten op Google+. Community’s zijn een krachtig instrument voor online marketing. Voor meer hierover zie dit overzicht van artikelen over Google+ communities.
Google+ pagina’s voor bedrijven (video van Google)
Terug naar de inhoudsopgave van de Google Plus Handleiding
Verschillende soorten Google+ pagina’s
Er bestaan twee verschillende soorten Google+ pagina’s namelijk de Google+ pagina voor bedrijven (dit wordt door Google zelf categorie pagina’s genoemd) en de lokale Google+ pagina. De meest voorkomende is de “normale” Google+ pagina en die wordt als eerst besproken. De normale pagina wordt vanaf hier ook Google+ pagina voor bedrijven genoemd.
Google+ pagina (categorie pagina’s)
De “normale” Google+ pagina’s zijn de pagina’s die worden ingedeeld in categorieën. De mogelijke categorieën voor pagina’s worden hieronder weergegeven.
Alle Google+ pagina’s die niet tot de categorieën kunst, ontspanning, sport of overige behoren worden in deze handleiding bij voorkeur Google+ pagina’s voor bedrijven genoemd. Dit is slechts een stijlvoorkeur en geen algemeen geldende regel.
Lokale Google+ pagina’s
Een Google+ lokale pagina is bedoeld voor bedrijven die lokaal aanwezig zijn met een fysieke locatie of lokaal leveren. Een lokale Google+ pagina geniet de voorkeur als nabijheid een rol speelt bij de afzet / promotie van producten of diensten en zijn vooral bedoeld voor het vergroten van de vindbaarheid van een bedrijf, product of dienst. In veel van de Google producten of apps speelt locatie en locatiebepaling een belangrijke rol. Naast deze bijzondere functies delen lokale pagina’s ook de functionaliteit van andere Google+-pagina’s: je kunt kringen maken en beheren, hangouts starten en eraan deelnemen en inhoud, zoals berichten en foto’s, delen.
“Lokale Google+ pagina’s verschillen op een unieke manier van categorieën van pagina’s omdat ze functies hebben waarmee klanten gemakkelijk kunnen koppelen met de fysieke locatie van die onderneming. Lokale pagina’s hebben bijvoorbeeld een kaart van de locatie van de onderneming en geven het adres, het telefoonnummer en de openingstijden ervan weer.” |
Voorbeelden van toepassing op basis van locatiebepaling zijn Google+ Lokaal, Google Offers en Google Maps. Aan dit dit soort apps en diensten voegt de lokale Google+ pagina extra functionaliteit toe die commercieel interessant is. Een lokale pagina is dan ook een instrument waarmee bedrijven de omzet kunnen verhogen door beter vindbaar en via meer kanalen bereikbaar te zijn met meer orders te tot gevolg. Wist je bijvoorbeeld dat 97% van de consumenten online zoekt naar lokale bedrijven?
Tot halverwege 2012 kon je je bedrijf aanmelden voor Google Places om lokaal gevonden te worden maar Google Places is sindsdien verder gegaan als Google+ Local. Alle lokale vermeldingen worden tegenwoordig getoond als een Google+ Lokale pagina. Als je een lokale bedrijfspagina aanmaakt dan wordt dit uiteindelijk een Google+ Local pagina. Je kunt je bedrijf ook nog steeds aanmelden bij Google Places maar als je een Google+ lokale pagina hebt, of gaat aanmaken dan is dit eigenlijk overbodig.
De lokale Google+ pagina is kosteloos. Wel is er een stringente verificatie van het adres van de onderneming en of de aanvrager van de pagina gemachtigd is om te handelen namens het bedrijf in kwestie.
Verificatie lokale pagina
Om gebruik te maken van alle extra’s die lokale Google+ pagina’s bieden moet de pagina geverifieerd worden. Dit houdt in dat er een controle plaatsvindt of het bedrijf echt op het opgegeven adres gevestigd is en dat de aanvragen gerechtigd is namens deze firma te handelen. Het verifiëren kan via een briefkaart met pincode die Google zal sturen aan het opgegeven adres. Lees hier alles over het verifiëren van een pagina op de Google Help pagina over verificatie.
De video over Google+ lokale pagina’s en seo is een wat gedateerde video. Ik vind dit niettemin een relevante video omdat het basisprincipes goed worden uitgelegd en deze nog altijd actueel zijn. Ook is de achtergrondkennis over hoe het huidige is ontstaan is nuttig om meer inzicht in de diepte te krijgen in seo. Niet alle genoemde Google producten bestaan nog of heten nu anders. Zo is Google Hotpot is de voorloper van places en het kortingsprogramma waarover gesproken wordt is inmiddels geïntegreerd in andere diensten zoals Google offers.
>> Volgende hoofdstuk Google Aurhorship
<< Google Plus profielen
<> Inhoudsopgave Google Plus Handleiding