Google+ Pagina en Zoekmachine Optimalisatie

Benut u de mogelijkheden die Google+ pagina's bieden voor de zoekmachine optimalisatie van al uw belangrijke content in de zoekresultaten van Google's zoekmachine? Dit artikel geeft uitleg over het gebruik van een Google+ pagina voor bedrijven en het verbeteren van zoekmachine prestaties voor uw bestaande content en websites door het gebruik van Google's sociale extensies en sociale aantekeningen. 

Bedrijven en zelfstandigen kunnen kosteloos een Google+ pagina aanmaken. Marketingtechnisch gezien is het hebben van een Google+ pagina interessant voor het online positioneren van uw bedrijf of website(s). Een juist opgezette Google+ pagina draagt bijvoorbeeld direct bij aan de vindbaarheid van uw product- en/of bedrijfspagina(s) via Google's zoekmachine als deze gekoppeld zijn aan uw Google+ pagina.

Organische zoekresultaten en adverteren

Google maakt onderscheid tussen zoekresultaten waarvoor betaald is door adverteerders en resultaten waarvoor niet betaald is wat organische zoekresultaten worden genoemd. De onderstaande tekst is een citaat uit de Webmaster Hulp van Google zelf:

De zoekresultatenpagina's van Google bevatten organische zoekresultaten en vaak ook betaalde advertenties (aangeduid met de kop 'Gesponsorde links'). Als u adverteert met Google, heeft dit geen invloed op uw positionering in onze zoekresultaten. Google ontvangt nooit geld om sites op te nemen of een bepaalde positie te geven in onze zoekresultaten en het kost niets om te worden weergegeven in de organische zoekresultaten."

Ga naar de originele bron op support.google.com
Organische zoekresultaten zijn dus de resultaten die de zoekmachine kosteloos toont op basis van de mate van overeenkomst met een gegeven zoekopdracht. Deze resultaten bevatten géén advertenties en kunnen niet worden gekocht!

Het verbeteren van de positie, wat ook Ranking wordt genoemd, van een pagina, een reeks gerelateerde pagina's, een merk et cetera in de organische zoekresultaten wordt zoekmachineoptimalisatie genoemd (SEO). Soms wordt dit in verband gebracht met niet geoorloofde duistere praktijken maar er zijn wel wel degelijk legitieme methoden om dit op een correcte en effectieve manier te doen. Een Google+ pagina stelt u in staat om uw content beter vindbaar te maken, en gezien door de ogen van Google's zoekmachine, de kwaliteit hiervan te verhogen. Google's sociale extensies zoals:

  • Aanbevelingen (+1, Google plus one);
  • Sociale aantekeningen in Adwords-campagnes.

kunnen worden gebruikt voor het optimaliseren van de zoekmachine ranking van al uw content en websites.

Aanbevelingen

Onderdeel van de sociale extensie zijn Google's "aanbevelingen" die ook wel +1 of Google plus one worden genoemd. Op Google+ kunnen gebruikers van een Google+ pagina deze aanbevelen aan andere gebruikers door op de +1 knop te drukken. Dit geldt ook voor berichten die een pagina gepubliceerd heeft of daaraan gekoppelde websites. Door de inzet van sociale extensies kunnen aanbevelingen ook op gekoppelde websites worden gegeven door gebruikers. Ook kunnen hiermee ontvangen aanbevelingen zichtbaar worden gemaakt voor gebruikers van gekoppelde websites.

Hoe meer +1's een pagina heeft ontvangen hoe hoger de kwaliteit die Google's zoekmachine toekent aan de Google+ pagina en alle daaraan gerelateerde websites. Dit levert een hogere positie op in de organische zoekresultaten voor alle aan de Google+ pagina gekoppelde content en websites!

Sociale aantekeningen

Wanneer een advertentie wordt getoond dan kunnen daarbij het aantal ontvangen +1's voor de gerelateerde content worden weergegeven. Dit wordt sociale aantekening genoemd en ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

In het bovenstaande voorbeeld is de tekst "Booking.com heeft 1.064.924 volgers op Google+" toegevoegd door de adverteerder door gebruik te maken van Google's sociale aantekeningen. Dit resultaat stond ook bovenaan de lijst van advertenties en dit is zeker geen toeval.

Sociale aantekeningen kunnen de effectiviteit van uw advertenties positief beïnvloeden: Op Google+ vaak aanbevolen content die is gerelateerd aan een advertentie zorgt voor een betere positie ten opzichte van andere advertenties bij het tonen van de zoekresultaten. Dit geldt voor zowel Google's eigen zoekmachine als ook op partnersites!

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...