Google+ marketing strategie (1)

Alvorens aan de slag te gaan met ontwikkelen van een Google+ marketing strategie is het belangrijk om de plek van Google+ binnen het Google platform te kennen. Google+ is namelijk een sociaal netwerk met een veelzijdige rol in het diensten web van Google. Het is een universele sociale laag die als een rode draad een groot deel van de producten verbindt en overspant. Hierdoor is Google+ bepalend geworden voor de zoekmachine ranking van een website. De zoekmachine en Google+ zijn sterk met elkaar verweven. Dit maakt een Google+ marketing strategie niet alleen relevant als keuzeoptie maar ook relevant voor de bestaande SEO prestaties en strategie.

In dit eerste deel van deze reeks zal er stil worden gestaan bij de relatie Google+ en zoekmachine optimalisatie. Ook zal de relatie tussen zoekmachine optimalisatie en auteurschap besproken worden. In opvolgende artikelen zal er in worden gegaan op het concept van +1 (plus 1), auteurschap en kringen en op welke manier zich dit verhoudt tot de manier waarop de kwaliteit van content word bepaald door Google. In het laatste deel zal de rol van de waardering van content gerelateerd worden aan het ontwikkelen van een social media optimalisatie strategie die inspeelt op deze ontwikkeling.

Google+ en de zoekmachine

Waar de zoekresultaten van de zoekmachine van Google in het verleden sterk werden bepaald door het aantal backlinks, de keywords in het domein, de URL, de paginatitel en de inhoud van de pagina is dit met de komst van Google+ een ander speelveld aan het worden. De bestaande criteria worden steeds meer aangevuld met een hele reeks variabelen die worden gegenereerd vanuit de sociale laag die Google+ heet. De nieuwe onderdelen die sindsdien een cruciale rol spelen bij de bepaling van de zoekmachine resultaten zijn:

  • Google auteurschap;
  • Google plus 1 (+1);
  • Kwaliteit van de content.

Google auteurschap

Google auteurschap is de techniek die auteurs van content koppelt aan content en zo een waardering bepaalt voor een bepaalde auteur en zijn content. De waardering wordt mede bepaald aan de hand van statistieken over zoekgedrag en de relevantie van de sociale betrekking van de content van een auteur. Dit betekend dat een auteur vertrouwen en aanzien verkrijgt als deze content levert die wordt gewaardeerd door gebruikers ervan.

Als bij het tonen van een zoekresultaat van Google’s zoekmachine de auteur bekend is dan staat er links naast de hyperlink een foto van de auteur. Gebruikers kunnen de auteur in dit geval rechtstreeks toevoegen aan hun kringen vanuit de zoekresultaten. Hiermee kan de auteur zijn kringen uitbreiden zonder daarvoor een explicite inspanning te leveren.

Om officieel auteur te kunnen worden moet je een Google+ profiel hebben. Via het profiel kunnen er namelijk websites, artikelen en ander relevantie publicaties aan een auteur worden gekoppeld. Om het auteurschap te vestigen moet er een link worden opgenomen in het profiel dat verwijst naar de content van de auteur. De link wordt toegevoegd aan het tabblad “Over” van het profiel en dan in de de tabel “Links” onder het kopje ” Bijdrager aan”
.

Het auteurschap wordt gevestigd als zoals hierboven een verwijzing wordt opgenomen naar de content en er op de site waarnaar verwezen wordt een link staat die terugverwijst  naar het Google+ profiel. In de link die terugverwijst naar het profiel moet het attribuut “rel=author” zijn opgenomen wat aangeeft dat de link verwijst naar het profiel van de auteur van die pagina.

Op niet schrijvers en/of bloggers zal het waarschijnlijk als omslachtig en als veel werk overkomen om dit voor elkaar te maken dit is niet geheel onterecht moet ik bekennen. Ondanks mijn blogschrijverstekstdeformatie en vrijwillige Google+ ayatollah-schap moet ik eerlijk bekeken dat het mij tegenviel hoeveel tijd het kostte om het ingeregeld te krijgen. Om te controleren of het gelukt is, of om uberhaupt eens te kijken hoe Google jouw auteurschap ziet kun je gebruik maken van de tool gestructureerde gegevenstest. Hier vind je ook gelijk links naar meer uitleg en de helppagina.

Google+ marketing strategie en auteurschap samenvatting

  • Auteurschap is een middel om een sterk merk te creëren en je te onderscheiden;
  • Auteurschap beïnvloedt zoekmachine ranking van vertrouwde auteurs positief;
  • Auteurschap maakt het mogelijk om via zoekresultaten direct in de kringen van je doelgroep opgenomen te worden;

Effect auteurschap op SEO en Google+

  • Door auteurschap zijn traditionele SEO trucjes minder effectief;
  • Auteurschap vereist een Google+ profiel en dit stuwt mede de groei van Google+.

Meer informatie over het vestigen van auteurschap vind je hier op support.google.com.

Backlinks staan ook bekend als inkomende links, inlinks en inward links, zijn hyperlinks die van buitenaf naar een pagina verwijzen.

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...