De Google+ Handleiding is geschreven voor +Daniel Mulder voor gevorderde zakelijke gebruikers van social media. De opbouw van deze handleiding volgt dezelfde weg als die de meesten die net met Google+ beginnen zullen volgen. De eerste stap is altijd het aanmaken van een profiel want zonder kan je niks op Google+. In het volgende hoofdstuk gaan we een persoonlijk Google+ profiel maken maar we starten met een korte verkenning van Google+. |
Google+ introductie video
Bekijk de bovenstaande video voor een indruk van wat Google+ is en hoe men het gebruikt voordat je verder gaat. In hoofdstuk drie gaan we dieper in op de achtergrond van Google+, en zul je zelf ervaren dat het een uniek concept is. We pakken dit spelenderwijs aan aan de hand van de uitleg over hoe je een pagina aanmaakt. Daar ervaren we zelf dat een Google+ pagina eigenlijk prima als een profiel voor bedrijven gezien kan worden. Maar voordat we daarmee aan de slag gaan gaan we eerst eens wat beter kijken naar wat Google+ nu eigenlijk precies is.
Google Plus definitie & omschrijving
Google+ (Google Plus) is het sociale netwerk (social network) van Google en overspant alle andere diensten binnen het Google platform als een universele sociale laag waardoor sociale signalen beschikbaar zijn voor alle onderdelen van het platform. ”
Binnen het Google platform[1] is de voornaamste rol van Google+ om sociale signalen te leveren voor het kwalificeren van de informatie voor Google’s zoekmachine (Google Search). Binnen het verdienmodel van Google wordt Google+ door mij dan ook niet gezien als een product waar directe omzet uit voort moet komen maar als een onderdeel van de technologie van Google Search die als zodanig dan ook als een zelfstandige kostenplaats kan worden beschouwd binnen de bedrijfsvoering van Google.
Reclame en betaalde abonnementen verstoren namelijk de werking van sociale signalen bij het kwalificeren van de content voor de zoekmachine en het is om deze reden dat ik denk dat Google+ ontworpen is om een kosteloos en reclamevrij sociaal netwerk te zijn. Binnen deze visie is de redenatie dat Google Search het business end is en de plek waar de uiteindelijke omzet gerealiseerd wordt. Dit is een gesimplificeerde voorstelling van zaken maar in de kern is dit het geval denk ik. Deze eigenschappen maken Google+ uniek in de markt voor social media.
De genoemde eigenschappen van het sociale netwerk Google+, en de rol daarvan binnen het Google platform, maken dat het een geheel eigen benadering vereist als we het hebben over Google+ als marketinginstrument. Het is hierdoor ook niet zomaar inwisselbaar voor ogenschijnlijke vergelijkbare social media. Dit brengt ook andere tools of the trade met zich mee en die zijn het onderwerp van deze handleiding en het blog als geheel.
Definities, omschrijvingen en verwijzingen met ensie.nl
Er wordt veel gediscussieerd en afgeschreven over Google+ op social media en forums. Als gevolg van de snelle ontwikkeling die Google+ doormaakt is de interface vaak veranderd maar in de meeste gevallen betreft het uiterlijke aanpassingen of nieuwe functies maar over het algemeen veranderen daardoor de basisprincipes niet en daarom definieer ik dergelijke basisbrippen op ensie.nl. Dit omdat ik deze dan slechts één maal hoef op te schrijven en er daarna naar kan verwijzen. Zie Creeer backlinks 2.0 die Google Authorship als uitgangspunt nemen met Ensie,nl voor meer hierover.
Volgende hoofdstuk Google+ profielen
Inhoudsopgave Google Plus Handleiding
Trackbacks
[…] https://google-plus-marketing.nl/google-plus-definitie-en-omschrijving/ […]
[…] Google+, Marketingfacts, Frankwatching, Frank Husmann, Ompro, Google Plus marketing, Letterzaken, Marketingfacts, Wikipedia Afbeeldingen: ITPromate, Digital Marketing […]
[…] D. (1 september 2013). Google Plus definitie en omschrijving. Geraadpleegd op 20 oktober 2014. https://google-plus-marketing.nl/google-plus-definitie-en-omschrijving/ Wikipedia, Google Plus (16 oktober 2014). Geraadpleegd op 20 oktober 2014. […]
[…] weten nu wat Google+ is. Dit hoofdstuk gaat over persoonlijke profielen welke het hart van Google+ vormen. Om je op […]
[…] weten nu hoe we een profiel en een pGoogle+ pagina maken op Google+ en wat we er mee kunnen. Dit hoofdstuk gaat over Google Authorship markup (auteurschap) en hoe […]
[…] https://google-plus-marketing.nl/google-plus-definitie-en-omschrijving/ […]
[…] Mulder, D. (2013, September 1). Google Plus definitie en omschrijving. Opgeroepen op November 1, 2015, van Googleplusmarketing: https://google-plus-marketing.nl/google-plus-definitie-en-omschrijving/ […]