De afgelopen week heb ik uit verschillende bronnen vernomen dat het mogelijk is geworden om een bedrijf te verifiëren via Google Webmaster Tools. Op 1 augustus publiceerde Roswell Balentien op zijn blog bamoro.nl het artikel “Onmiddelijk Mijn Bedrijf Verifieeren via Google Webmaster Tools (link werkt niet meer sinds mei 2015)” waarin hij uitlegt dat een Google Mijn Bedrijf vermelding vanuit Google Webmaster Tools geverifieerd kan worden. Roswell is officieel top contributer bij Google voor dit onderwerp en is dus een zeer betrouwbare bron hiervoor. Omdat zijn blog niet specifiek spreekt over ‘verifiëren op adres’ heb ik hem daarover gebeld. De informatie in dit artikel put ik deels uit mijn gesprek met hem en zijn post hierover. Tevens wil ik Danny Verhoeven van kantoorruimtevinden.nl bedanken voor zijn bijdrage.
Google Mijn Bedrijf verifiëren
Om bij de basis te beginnen: er zijn twee verschillende verificatie procedures voor een Google Mijn Bedrijf bedrijfsvermelding. Het bedrijf kan geverifieerd worden op adres en het kan geverifieerd worden als geldig domein in Google Webmaster Tools. Een domein of website melden we bij voorkeur altijd aan bij Google Webmaster Tools omdat die hiermee opgenomen wordt in de systemen van de zoekmachine google. Na aanmelding komen er in het webmaster tools dashboard gegevens over de website en de prestaties daarvan in google beschikbaar.
Google Mijn Bedrijf verifiëren op adres Google Webmaster Tools
Nieuw is dat we een bedrijfsvermelding zoals gebruikt op Google Maps kunnen laten verifiëren op adres via Google Webmaster Tools. Deze functie is nog niet officieel gelanceerd of aangekondigd door Google maar zoals gezegd is dit wel bevestigd door Roswell Balentien en in de praktijk met succes uitgevoerd door Danny Verhoeven. Er zijn echter wel randvoorwaarden die maken of deze functie wel of niet beschikbaar is voor een website.
Waarom Google Mijn Bedrijf laten verifiëren op adres?
Alleen met een geverifieerde bedrijfsvermelding wordt het bedrijf getoond op Maps voor relevante zoekopdrachten. Dit voor zowel zoekopdrachten die worden gedaan vanuit Soogle Search als zoekopdrachten uitgevoerd met de Maps zoekfunctie. Een niet geverifieerde vermelding rankt niet op bedrijfsnaam, merknaam / brand name , niet op het achtervoegsel (descriptor) achter de bedrijfsnaam en niet op locatie, adres en nabijheid van de zoeker. Met een geverifieerde vermelding kunnen we ook gebruik maken van een straal voor het werkgebied en hierbinnen ranken we dan. Zie ook de bovenstaande afbeelding. Een dergelijke vertoning voor marketing advies in Apeldoorn kan alleen met een op adres geverifieerde vermelding. Zie ook de Google Mijn Bedrijf handleiding voor meer informatie.
Voorwaarden verificatie via Webmaster Tools van Google
- Het moet een bestaande Google Maps / Places / Google Mijn Bedrijf vermelding betreffen.
- Het is beschikbaar voor een select aantal branches zoals loodgieters.
- Het is beschikbaar voor volledige bedrijfsvermelding met een compleet adres ed.
Website aanmelden Google Webmaster Tools
Van oudsher (in internet jaren is dit in dit geval ongeveer 10 jaar) zijn we gewend om websites aan te melden met webmaster tools om deze opgenomen te laten worden door de zoekmachine google. Voor iedereen die gebruik wil maken van de nieuwe functie maar niet bekend is met webmaster tools volgt er hierna een korte uitleg die nodig is om uw Google Mijn Bedrijf vermelding op adres te laten verifiëren via webmaster tools.
Google Webmaster Tools
Op de eigen website hanteert Google zelf de volgende definitie voor Google Webmaster tools:
Webmasterhulpprogramma’s van Google is een gratis service die wordt aangeboden door Google en waarmee u de aanwezigheid van uw site in de zoekresultaten van Google kunt bijhouden en controleren. U hoeft zich niet aan te melden voor Webmasterhulpprogramma’s van Google om uw site te laten opnemen in de zoekresultaten van Google. Als u dit echter wel doet, kunt u inzicht krijgen in hoe Google uw site ziet, zodat u de prestaties van uw site in de zoekresultaten kunt verbeteren. “ bron: support.google.com/webmasters/answer/4559176?hl=nl op 6 augustus 2014
Er zijn verschillende methoden om een website te verifiëren met Google Webmaster Tools. De methode waarbij een HTML tag wordt gebruikt is het meest eenvoudige en is de meest gebruikte in de praktijk. Hiervoor is er wel toegang tot de broncode van de website nodig om een HTML tag te kunnen plaatsen. Als een website aangemekd is dan kan deze worden gekoppeld aan een Google+ lokale pagina die bij Google Mijn Bedrijf hoort met de relatie Publisher. Dit laatste is een functie waarbij Google+ een centrale rol speelt en die ook gerelateerd is aan Google Authorship. In het artikel Google+ pagina koppelen aan website leg ik uit hoe dit werkt. Een website koppeling met de Publisher tag is aan te raden voor extra google ranking.
Als bovenstaande aanmelding is voltooid dan is de website geverifieerd in webmaster tools. Als tijdens deze procedure niet de vraag is gesteld om de Places/Google Mijn Bedrijf vermelding te verifiëren dan is deze functie niet beschikbaar voor de vermelding. De verificatie op adres is dan ook onderdeel van de reguliere procedure als extra optie.
Trackbacks
[…] Voor verdere informatie omtrent dit onderwerp verwijs ik ook graag naar een eerder blog van collega Daniel Mulder op zijn Google Plus Marketing blog. […]