Deze Google Mijn Bedrijf handleiding is geschreven door +Daniel Mulder Google fan, blogger en marketeer. Mede oprichter Rankwise SEO en Google+ Marketing blog. De handleiding Google Mijn Bedrijf is geschreven voor zakelijke gebruikers en ondernemers die bedrijfsmatig gevonden willen worden in Google. Ga terug naar alle posts over Google Mijn Bedrijf.
Update met nieuws over ranking factoren: Google Mijn Bedrijf positie verbeteren in lokale zoekresultaten
Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is de spil voor lokale vermeldingen in Google Search, Maps en Google Mobile. Bedrijven kunnen een vermelding maken die de adres en bedrijfsgegevens bevat die Google vervolgens gebruikt voor de weergave in de zoekresultaten en ook voor de weergave op Google Maps en Mobile. Het correct opzetten van Google Mijn Bedrijf is dan ook cruciaal om gevonden te worden door mensen en klanten uit de directe omgeving van de bedrijfslocatie.
Tot en met 11 juni 2014 werden lokale vermeldingen voor Google gemaakt en beheert vanuit Google Places Zakelijk. Deze is nu opgegaan in het nieuwe product Google Mijn Bedrijf waar zowel kleine als grote bedrijven hun lokale Google vermelding kunnen beheren. Hier kunnen bijvoorbeeld het bedrijf omschreven worden, de branche en het servicegebied worden aangegeven en er kunnen eigen foto’s toegevoegd worden aan de lokale vermelding op Google Maps.
Achtergrond Google Mijn Bedrijf
Het internet wordt steeds groter en complexer en dit geldt ook voor Google ’s zoekmachine. Om te begrijpen wat Google Mijn Bedrijf is moeten we eerst bekend zijn met de term local serach. Om die reden start ik met een inleiding over het concept achter zoekmachine google. In dit boek wordt met Google de zoekmachine bedoeld. Ondanks dat Google synoniem is voor zoekmachine zijn er algemene methodes die Google gebruikt en die zijn belangrijk om te kennen voor het begrip van local.
Zoek motieven
In de marketing spreekt men van motieven als men het heeft over waarom mensen iets doen of willen. Dit geldt ook voor mensen die een zoekmachine gebruiken. Globaal gezien zijn er drie soorten zoekopdrachten:
Navigational: We zoeken naar een specifieke site
Informational : We zoeken naar informatie
Transactional : We zoeken naar een product of dienst
bron: SEO voor Webprofessionals (Sadon, A 2014).
Mensen gebruiken Google om te navigeren naar een webpagina, om informatie op te zoeken of te verwerven of om een aankoop c.q. transactie te doen. Elke analyse van een zoekopdracht begint met dit rijtje. Als Google niet weet of iemand zoekt naar het adres van Piet Friet uit Almelo of wil weten sinds wanneer die bestaat, dan kan de zoekopdracht Piet Friet Almelo net zo goed naar de wikipedia pagina van Piet Friet als naar de Maps vermelding verwijzen.
Persoonlijke zoekresultaten
Als Google weet wat de zoeker wil dan zal die proberen om de resultaten toe te spitsen op de zoeker. Een belangrijker factor daarbij is de locatie waar de zoeker zich bevindt. De meeste zoekopdrachten zijn namelijk gericht op het doen van een aankoop of het opzoeken van een winkel in de buurt waar iets gekocht kan worden. Een persoonlijk zoekresultaat toont in dat geval de beste winkel, of aanbieding, het dichtst in de buurt bij de zoeker. Het optimaliseren voor deze zoekopdrachten noemen we local seo.
Verticale zoekkolommen (verticals)
Zoekmachines kunnen voorgesteld worden als een rij met verticale kolommen waarbij elke kolom zijn eigen specifieke soort informatie bevat. Denk bijvoorbeeld aan een zoekkolom die alleen bestaat uit internetpagina’s, een tweede kolom bestaande uit alleen maar adressen van bedrijven en de derde uit afbeeldingen. Dit zijn verticale zoekkolommen die elk hun eigen informatie soort bevatten met allemaal een eigen template voor de weergave in de zoekresultaten.
Uit het voorbeeld van hiervoor is Google Search de internetpagina kolom, Google Mijn Bedrijf (oude Places) de adressenkolom en Google Images de kolom voor afbeeldingen. Een bedrijfsvermelding op Maps getoond is dus eigenlijk een gecombineerd zoekresultaat uit de kolommen voor adressen en coördinaten.
Local seo en semantische search
Local SEO is de term voor het optimaliseren van internetpagina’s zodat die vindbaar zijn voor de gewenste zoekwoorden gebruikt door mensen die op dat moment in de buurt zijn. Het betreft bijvoorbeeld een zoekopdracht in Google zoals ‘Jacht huren in de buurt van Makkum’. Als dit ingetypt wordt is dit een (semantische) instructie voor Google om vooral te zoeken in de Maps kolom omdat er gezocht wordt naar een entiteit en er gevraagd wordt naar de locatie daarvan. Het zo gunstig mogelijk positioneren van ons bedrijf of de website er van voor deze zoekopdrachten noemt men local seo.
Local SEO is een aantrekkelijke belofte omdat het mensen betreft die in de omgeving van een bedrijf zoeken naar iets dat zij willen kopen op dat moment. Door het slim inzetten van lokaal gerichte traditionele seo in combinatie met een plan voor de optimalisatie van de Google+ lokale pagina, Google Maps en Places kunnen we dus effectiever klanten aantrekken tegen lagere kosten en verspilling wat kortweg meer rendement heet.
Google Knowledge Graph (Kenniskaart)
De Google Knowledge Graph (kenniskaart) is de google databank voor entiteiten. Een entiteit is een persoon, plaats of een ding. Een Google+ lokale pagina die automatisch aangemaakt wordt met Google Mijn Bedrijf komt is de internet identiteit waarmee Google uw bedrijf identificeert voor de kenniskaart als zodanig. Voor personen is er het Google+ persoonlijk profiel. In google wordt de informatie uit de kenniskaart weergegeven aan de rechterkant naast de zoekresultaten. Google medewerkers zullen u vertellen dat de informatie over bedrijven die daar weergegeven wordt afkomstig is uit de kenniskaart en algoritmisch wordt bepaald. Ik kan u zeggen dat die voor 95% uit Google Mijn Bedrijf komt en van Google+.
“Zoek naar een persoon, plaats of ding en
ontdek nieuwe informatie uit de Kenniskaart.”
google.nl/intl/nl/insidesearch/features/search/knowledge.html
Maak een vermelding aan en laat uw bedrijf opnemen in de kenniskaart. Zoek u zelf op op uw bedrijfsnaam en zie uw gegevens getoond in de kenniskaart. De kenniskaart van uw bedrijf wordt ook getoond bij de juiste zoektermen als we die opgenomen hebben. Overigens worden Twitter cards en Facebook Open Graph ook opgenomen in de Google kenniskaart. Lees Bedrijf toevoegen aan Google Knowledge Graph voor meer imformatie hierover.
Google+ lokale pagina is internet indentiteit
”Google+ (Google Plus) is het sociale netwerk (social network) van Google en overspant alle andere diensten binnen het Google platform als een universele sociale laag waardoor sociale signalen beschikbaar zijn voor alle onderdelen van het Google platform.” (www.ensie.nl)
Google+ is géén doorsnee social netwerk omdat het een unieke positie heeft als onderdeel van Google Search. Voor search geneert Google+ de sociale signalen die gebruikt worden voor het kwalificeren van content en informatie. Dit is erg belangrijk voor Google om in de toekomst de kwaliteit van de zoekresultaten te kunnen handhaven omdat de datastromen elk jaar exponentieel toenemen. De omzet voor Search is meer dan 12 miljard dollar per kwartaal dus de kosten om dit netwerk in de lucht te houden zijn gedekt door inkomsten uit search.
Google omschrijft Google+ pagina’s als volgt:
“Google+ pagina’s bieden bedrijven, producten, merken, entertainment aanbieders en organisaties een identiteit en aanwezigheid op Google+.”
Google geeft aan dat pagina’s bedoeld zijn voor niet-menselijk-entiteiten zoals: gebeurtenissen, kwesties, artiesten, bands, entertainment en communities en voor:
- Bedrijven en organisaties
- Merken en producten
- Lokale ondernemingen
Het aanmaken van een Google+ pagina voor bedrijven is kosteloos en brengt geen verdere verplichtingen met zich mee. Pagina’s kunnen dezelfde dingen doen als profielen die alleen voor mensen bedoeld zijn. +Pagina’s kunnen we dan ook het beste zien als profielen voor bedrijven omdat ze beide kringen hebben en iedereen op dezelfde manier kunnen volgen en aanspreken.
Opmars van de Google+ lokale pagina
In de eerste maanden van 2014 tekende zich al duidelijk waarneembare contouren af voor de richting die Google in gedachten had voor Google+ en de lokale pagina. Zo was er af te lezen dat de Google+ lokale pagina in korte tijd snel belangrijker werd en aan het worden is binnen de strategie van Google.
Een belangrijke drijfveer achter deze nieuwe push is feit dat de Google+ lokale pagina onderdeel is gemaakt van Google AdWords en nu ook geïntegreerd met Google Mijn Bedrijf. Hiermee draagt deze direct bij aan de omzet en is er een belang om Google+ lokaal actief in de markt te zetten. De lokale pagina heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Dit in zowel functionaliteit als dat er ambassadeurs namens Google bezig zijn met het opzetten van Google+ communies voor vragen over lokale pagina’s als klantenservice. Het hoe en het wat is ter introductie want we moeten er mee aan de slag want:
Lokale pagina’s bieden lokale bedrijven enorme voordelen. Met een lokale pagina zijn zij beter vindbaar bij lokale zoekopdrachten van mensen in de buurt van hun bedrijf!
Google mijn bedrijf optimaliseren
Google heeft drie pijlers die samen het hart vormen voor local search. Dit zijn Google Maps, Google+ lokaal en de bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf is de opvolger van het opgeheven oude Places. Hierbij speelt de Google+ lokale pagina een centrale rol in omdat deze de bedrijfsgegeven bevat voor de vermeldingen op Google Maps en Mijn Bedrijf en de centrale plek is voor het beheer van vermeldingen in Google Mijn Bedrijf. Als we de lokale pagina zien als de internet indentiteit bij Google voor een bedrijf dan beheren we hiermee in feite onze internet identiteit. Als er een nieuwe Google Mijn Bedrijf vermelding wordt aangemaakt dan wordt er automatisch een bijbehorende Google+ lokale pagina aangemaakt die dient als identiteit op social media en het internet voor het bedrijf van de vermelding.
Wat is een Google+ lokale pagina?
Een Google+ lokale pagina is bedoeld voor bedrijven, die lokaal aanwezig zijn met een fysieke locatie of die lokaal producten leveren. De toepassingen zijn legio maar passende voorbeelden zijn een bezorgservice voor eten of een opslag service voor huisraad.
“Lokale Google+ pagina’s verschillen op een unieke manier van categorieën van pagina’s, omdat ze functies hebben, waarmee klanten gemakkelijk kunnen koppelen met de fysieke locatie van die onderneming. Lokale pagina’s hebben bijvoorbeeld een kaart van de locatie van de onderneming en geven het adres, het telefoonnummer en de openingstijden ervan weer.”
De Google+ lokale pagina heeft mijn voorkeur als locatie c.q. nabijheid een rol speelt bij de zoekmachinemarketing van een product of bedrijf. Alhoewel locatie ook een factor is bij zoekopdrachten op desktop computers, is deze het meest relevant voor zoekopdrachten op mobiele apparaten met GPS. Dit komt door de snelle opmars van mobiele apparaten en door het in hoog tempo toenemende penetratie van snel mobiel internet.
Het is inmiddels gemeengoed dat men onderweg ‘snel even iets opzoekt’ op de mobiele telefoon. Dit zijn vaak zeer concrete zoekopdrachten met duidelijke koopintentie bij de zoeker. Lokale pagina’s zijn hiervoor gemaakt en hiermee kunnen we dit aantrekkelijke zoekverkeer naar onze site trekken.
Ik denk dat iedereen voor zichzelf wel een situatie kan indenken die hierop van toepassing is. Zoals de keren bij een bouwmarkt waar ze een artikel niet op voorraad hadden. De meesten van ons zoeken inmiddels het telefoonnummer van een andere lokale bouwmarkt op op hun mobiel op om die gelijk te bellen om te vragen of zij het op voorraad hebben. Hier biedt de lokale pagina uitkomst.
Servicegebied instellen
Het service gebied is het gebied waarin het bedrijf actief is. Hoe kleiner we deze stellen des te sterker ranken we er binnen voor relevante zoektermen. Zelf kies ik meestal een radius van tussen de 20 en 35 kilometer. We kunnen dit onderzoeken met gratis tools zoals de Maps tool radius tekenen van freemapstools.com. Hiermee kunnen we cirkels teken op een Maps kaart en kijken welke gebieden er in of buiten vallen. Zo bepaal ik zelf regelmatig de radius die ik gebruik voor de instelling onder servicegebied in het Google Mijn Bedrijf dashboard. Zie dit voorbeeld van een Maps radius cirkel getekend met deze tool.
Google Mijn Bedrijf verifiëren op adres
Om gebruik te maken van deze mogelijkheden moet de lokale pagina eerst op adres geverifieerd worden middels de verificatie procedure via SMS of met een briefkaart. Volgens sommigen creëert Google hiermee gelijk een soort gouden gids en dit is geen vergezocht idee vind ik zelf. Voor meer hierover zie ook Ken je het telefoonboek en de Goudengids nog? van Brendan Thesingh op zijn blog.
Verificatie per SMS of briefkaart
Om gebruik te maken van alle extra’s die lokale Google+ pagina’s bieden moet de pagina geverifieerd worden. Dit houdt in dat er een controle plaatsvindt of het bedrijf echt op het opgegeven adres gevestigd is en dat de aanvrager gerechtigd is namens deze firma te handelen. Het verifiëren kan via een briefkaart met pincode die Google zal sturen aan het opgegeven adres. Lees meer op de Google Help pagina over verificatie.
Verificatie met Google Webmaster Tools
Nieuw is dat we een bedrijfsvermelding zoals gebruikt op Google Maps kunnen laten verifiëren op adres via Google Webmaster Tools. Deze functie is nog niet officieel gelanceerd of aangekondigd door Google maar zoals gezegd is dit wel bevestigd door Rosswel Balentien en zoals gezegd in de praktijk met succes uitgevoerd door Danny Verhoeven (toegevoegd op 6 augustus 2014). Lees hier de hele uitleg over Google Mijn Bedrijf verifiëren Google Webmaster Tools.
Do’s en dont’s Google Mijn Bedrijf
Hier de belangrijkste tips om te voorkomen dat we allemaal in dezelfde valkuilen lopen. Let wel. Je bent zelf altijd verantwoordelijk voor wat je doet dus blijf kritisch en voor jezelf denken.
1. Waarschuwing bij het aanmaken van Google Mijn Bedrijf
Google maakt zelf ongevraagd lokale pagina’s aan. De rechtmatige kan deze claimen door zich te melden en het adres te laten verifiëren. Het komt in de praktijk voor dat men dit niet weet en er al een lokale pagina of Places vermelding bestaat. In het geval dat er dan een tweede pagina zelf aangemaakt wordt kan dit tot problemen leiden. Controleer dus eerst of je al op Places staat. De praktijk heeft uitgewezen dat de door Google aangemaakte vermeldingen erg hardnekkig zijn. Het advies is dan ook om de door Google aangemaakte versie te nemen als dit mogelijk is.
2. Gebruik niet meerdere lokale vermeldingen / pagina’s binnen één stad
In ieder geval niet in Nederland. Dat is nergens voor nodig. Voor metropolen kan dit anders zijn maar, dan moeten we denken aan New York en niet aan Amsterdam. We lopen dan namelijk snel het risico dat het spam wordt. Wees verstandig en doe dit dus liever niet.
3. Meer dan één lokale pagina per adres is verboden
Zover ik begrepen heb is het formele standpunt van Google dat als het gelukt is om meerdere lokale pagina’s op één adres te laten verifiëren, dit niet betekent dat het daarom mag. Deze worden gezien als spammy resultaten in Search. Google kan die op elk moment, zonder overleg, verwijderen of buitenspel zetten. Wel is er de mogelijkheid om meerdere lokale pagina’s op verschillende adressen te koppen aan één domein/website.
Voor bedrijven die in bedrijvenverzamelgebouwen gevestigd zijn is het mogelijk om meerdere bedrijven op 1 adres in te schrijven mits dit separate zelfstandige firma’s zijn. Ook kan hiervoor een postbus gebruikt worden.
Aligment off- en online werkelijkheid
Om goed gevonden te kunnen worden met Google Mijn Bedrijf moet de werkelijkheid zoveel mogelijk overeenstemmen met de online identiteit van een bedrijf. Omdat lokale pagina’s vooral uniek zijn vanwege de koppeling met een bedrijfslocatie is het belangrijk dat het adres overal hetzelfde is. Denk hierbij aan uw eigen website en gidsen zoals de telefoongids.
Google Mijn Bedrijf optimalisatie tips
Voor lokale bedrijven is Google Mijn Bedrijf een must om lokaal zichtbaar te zijn in Google. Indien u deze zelf wilt aanmaken of optimaliseren dan heb ik de volgende tips voor u:
- Onderzoek welke zoekterm het meest gezocht wordt voor uw product/bedrijf.
- Gebruik deze zoekterm als achtervoegsel voor de naam in Google Mijn Bedrijf.
- Als u geen klanten op locatie ontvangt, stel het servicegebied dienovereenkomstig in.
- Geef een zo klein mogelijk servicegebied op (meestal niet groter dan 35 km).
- Kies alleen categorieën die het best aansluiten en dit kan er 1 zijn.
- Richt u op het verzamelen van goede en eerlijke reviews met Google+ lokaal.
Handleidingen en artikelen op Google+ Marketing
Google+ handleiding
Google Mijn Bedrijf
Google+ Marketing blog
Daniel Mulder says
..