Naar aanleiding van het korte item hieronder van managementteam.nl vraag ik mij af of Snapchat een toekomst heeft in het moderne media landschap. De aanval van de reus Facebook is het gevolg van iets dat meerdere zeer succesvolle silicon vally rijzende sterren al eerder de das om deed en ‘mooning the giant’ wordt genoemd. Dit houdt in dat je bedrijven met heel veel geld en een gedreven CEO eigenaar op zijn ziel getrapt hebt. Dit deden de twee jonge eigenaren van Snapchat door het exorbitrante overnamebod van naar verluid 2 miljard dollar af te wijzen en dit is voor miljardairs met een alleenheersers drang een regelrechte belediging. Toch is dit niet de reden waarom in denk dat het geen lang leven beschoren is.
Facebook heeft Slingshot aangekondigd, een nieuwe applicatie waarmee de populaire fotodeel-app Snapchat wordt aangevallen. Terwijl Snapchat je foto’s laat sturen die na een bepaalde tijd verdwijnen, wordt bij Slingshot een gestuurd bericht pas zichtbaar als de ontvanger iets terugstuurt. Facebook verwijst openlijk naar concurrent Snapchat in het begeleidende persbericht. ‘Iedereen die de app Snapchat gebruikt weet hoe leuk het is om dergelijke berichten te sturen en verwacht dat er meerdere apps zullen zijn die deze nieuwe manier van delen mogelijk maken’, aldus het bedrijf. bron: managementteam.nl
Gebruikerservaring en een naadloze aansluiting cruciaal
De consument is een raar en irrationeel wezen. Zij begrijpt zichzelf nauwelijks en is niet geïnteresseerd in haar eigen motieven voor het eigen handelen. Zij gelooft onvoorwaardelijk in het eigen gelijk op basis van de eigen aantallen en zij denkt in termen van goed of slecht. Zij heeft de neiging het één te zeggen en het ander te willen en vooral te doen.
Zo is het ook met privacy. Als het gesprek er over gaat dan is dit voor ‘de consument’ het allerbelangrijkste en hoogste goed. De praktijk leert echter dat zij net zo goed eisen dat zij overal en altijd toegang hebben tot hun gegevens en niet 64 maal per dag hoeven in te loggen. Hiervoor gebruiken zij de hele dag door oplossingen die 100% in gaan tegen hun eigen geloof. Dit soort toepassingen zijn niet mogelijk met een app als Snapchat en dit is dus geen vooruitgang. Het is in mijn ogen een typisch product dat je krijgt als je een consumentenpanel vraagt wat zij van een product verwachten. Consumentenpanels hebben echter nog nooit tot een revolutionaire vernieuwing geleid. Dit is de reden waarom Steve Jobs met niemand overlegde. De consument weet niet wat die wil tot dat iemand met een visie en lef het voor ze bedenkt.
Lie to me!
U heeft gelijk. Het is schandalig wat Facebook en Google allemaal doen met uw gegevens en dit moet direct ophouden! Gelukkig is er nu Snapchat wat het allemaal op zal lossen! Google het maar eens!