Om hashtags effectief te gebruiken op Google+ is het belangrijk om deze op een verstandige en terughoudende manier te gebruiken. Hashtags worden snel gezien als schreeuwerig en sorteren dan het tegenovergestelde effect namelijk minder gelezen berichten. Daarentegen zorgt correct gebruik er voor dat berichten vaker gevonden worden bij Google+ brede zoekopdrachten. Hashtags zijn ook te gebruiken voor navigatie binnen Google+ pagina’s, community’s en profielen op basis van het onderwerp.
Klik op de onderstaande links om gelijk door te gaan naar deze paragraaf.
- De hashtag
- Kanttekeningen bij het gebruik van hashtags
- Hashtags gebruiken voor de navigatie binnen een Google+ pagina
- Hashtags en Google+ pagina navigatie
De hashtag
Op de officiële help pagina van Google+ wordt de hashtag als volgt beschreven:
“Een hashtag is een woord of woordgroep (zonder spaties) voorafgegaan door het symbool # (zoals #Koken) waarmee mensen gesprekken over een bepaalde onderwerp kunnen vinden om hieraan deel te nemen. Als je op een hashtag klikt, wordt gerelateerde inhoud weergegeven.”
https://support.google.com/plus/answer/3120322?hl=nl
In een bericht kunnen hashtags gebruikt worden om gebruikers te leiden naar overeenkomende berichten op Google+. Hoe hashtags zijn te gebruiken voor navigatie binnen de berichten van een Google+ pagina wordt hier uitgelegd.
Blauwe en grijze hashtags
Grijze hashtags zijn gebruikt door de auteur van de post en blauwe hashtags zijn toegevoegd door Google op basis van de inhoud van de post. Gerelateerde hashtags helpen bij het vinden van posts en het stimuleren van gesprekken over de inhoud.
Kanttekeningen bij het gebruik van de hashtag
Een hashtag kan positief werken op de gebruikservaring maar als deze niet doordacht gebruikt worden leidt dit al snel tot irritatie bij de gebruiker. Aanbevelingen voor het correct gebruik van hashtags zijn:
- Gebruik alleen hashtags als deze iets toevoegen voor de gebruiker;
- Gebruik niet meer dan 3 hashtags per bericht;
- Plaats hashtags onderaan de header tekst van je bericht;
Wat je moet weten over hashtags en de Google+ App
Belangrijkste wat je moet weten is dat hyperlinks die verwijzen naar berichten of pagina’s op Google+ alleen goed werken in een browser op een desktop. Hyperlinks werken niet zoals je zou verwachten in de Google+ app! Als er op de link wordt geklikt in de app dan wordt deze namelijk altijd geopend in de browser en niet in de app. Het openen van een link in de mobiele browser i.p.v. de app doet afbreuk aan de gebruikerservaring. Hashtags worden daarentegen in zowel de Google+ app als in de browser op hetzelfde weergegeven.
Hashtags gebruiken voor de navigatie binnen een Google+ pagina
Hashtags zijn erg handig om gebruikers te laten navigeren binnen een Google+ pagina door berichten die over hetzelfde onderwerp gaan te groeperen. Dit blog gebruikt bijvoorbeeld een aantal vaste hashtags die berichten onderverdeeld in een categorieën. De volgende tekst is geplaatst in de omschrijving van dit blog en beschrijft hoe hashtags gebruikt worden binnen dit blog.
Navigatietips voor deze pagina!
De berichten zijn ingedeeld in rubrieken. Eén voor artikelen met informatie om van start te gaan met Google+ als normale gebruiker (gp). De andere bevat alles gerelateerd aan het gebruik van Google+ voor marketing (gpm):
#gpbeginnen (informatie voor beginners op Google+);
#gpmbasis (Google+ marketing basis onderwerpen);
#gpmstrategie (Google+ marketing strategische onderwerpen);
#gpmnieuws (Google+ marketing nieuws en cijfers);
Voer in het zoekveld de rubriek in of klik op de links hierboven.
In de Google+ app worden de hashtags boven het bericht weergegeven in de vorm van een dropdown menu. Echter als de gebruiker op de hashtag klikt dan worden alle hashtags uit het bericht weergeven in gefixeerde kolommen boven de gevonden berichten. Als dit allemaal hashtags zijn die uniek zijn voor jouw pagina dan is oogt dat als een eigen omgeving van de pagina. Dit ziet er dan als volgt uit (de #community is niet van dit blog).
Belangrijk voor navigatie binnen een pagina met hashtags
Wat het belangrijkste is om navigatie binnen de pagina met hashtags te laten werken is dat er tags gekozen worden met een unieke naam. Als dit niet het geval is dan zal de gerelateerde zoekopdracht alle berichten op Google+ tonen met die tag.
Om de bovengenoemde reden is er in het bovenstaande voorbeeld gekozen om de tags te laten beginnen met gp en gpm welke respectievelijk staan voor Google+ en Google+ Marketing en in combinatie met het achtervoegsel uniek zijn op Google+. Tevens is het achtervoegsel is tevens het onderwerp voor de weer te geven berichten.
Gebruikte bronnen: http://www.google.com