Doelgroep segmenteren met kringen van Google+

De kringen van Google+ zijn ontzettend handig. Elk bedrijf moet voor de communicatie haar doelgroep segmenteren. Dit is nodig om het meeste effect te behalen met de communicatie-uiting. Doordat je bij het volgen van personen een nieuwe kring kan aanmaken, zoals bijvoorbeeld “leverancier” als je een bedrijf hebt dat met leveranciers werkt of “klant”zodat je jouw (zakelijke) klanten goed kan volgen of zelfs de taal, als je internationaal opereert. Op die manier kan je inspelen op hun problemen met je communicatie.

kringen verdelen

Na het luisteren komt het spreken. In je privé leven ga je anders om met winkelpersoneel dan met je familie. Bij een bedrijf ga je ook anders om met je leverancier dan met je klant. Misschien heb je ook verschillende klanten. Daarom is het belangrijk om je doelgroep te segmenteren. De kringen van Google zijn hier goed voor te gebruiken. Je kan hiermee je verschillende klanten en andere relaties van het bedrijf in een eigen kring zetten. Bijvoorbeeld zakelijke klanten, leveranciers, particuliere klanten of vrouwlijke klanten, manlijke klanten. Ook kun je minder op demografie indelen maar juist op interesses of familieomstandigheden. Dit kan allemaal van belang zijn voor jouw communicatie naar hen toe. Volgt iemand jou, maar hij of zij heeft een erg privé profiel, dan kun je dat zelfs gebruiken.

Doelgroep segmenteren

Bij het keuzemenu klik je op de link “mensen” dan heb je verschillende keuzemogelijkheden. Namelijk:

  • Mensen vinden
  • Die jou in hun kringen hebben
  • Jouw kringen
  • Ontdekken.

Bij Jouw kringen kan je nieuwe kringen aanmaken en daar mensen in slepen die je volgt. Kijk op hun pagina om te bepalen in welke kring je ze zet. Daarna kan je per aangemaakte kring je communicatie erop aanpassen. Als je alle mensen die je volgen in een kring wilt zetten, moet je ze allemaal terug volgen. Dan kan je elke volger indelen in een kring. Op die manier heb je jouw doelgroepen en zakelijke relaties ingedeeld om de communicatie op aan te passen. Ook kun je daarna in je tijdlijn per groep de berichtgeving zien. Hier kan je jouw communicatie op aanpassen.

Communicatie per doelgroep

Als de doelgroep is gesegmenteerd in verschillende kringen kan je echt beginnen. Per kring kun je de boodschap die je wilt vertellen zo verpakken dat hij de kring aanspreekt. Iemand met interesse voor thuis klussen wil geen berichten horen over schilders die hij kan inhuren, maar misschien wel over schilders die hem kunnen helpen met lastige plekken. Terwijl iemand die juist alles laat doen wel het bericht over de schilder wilt horen en juist niet over hulp bij het schilderen. Daarom is het belangrijk om je doelgroepen te segmenteren.

 

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...