De waarde van Google+ voor SEO en marketing

Google(+) SEO en Marketing

Op dit moment is de waarde van Google+ voor SEO en marketing omstreden. De discussie wordt vooral gevoerd door SEO, internet en marketing ‘experts’. Laat ik beginnen met te stellen dat ik volledig achter de volgende uitspraak sta als het aankomt op Google+ en de waarde daarvan voor SEO en marketing: don’t listen to the experts!

Google+: don’t listen to the experts!

Heb ik dan een hekel aan experts, voel ik mij beter of vind ik hen dom? Nee, integendeel maar ik geloof wel dat in de discussie te weinig rekening wordt gehouden met de mogelijke invloed van Google+. Soms lijkt het ook of bevestigend bewijs selectief wordt genegeerd door deskundigen. In plaatst van naar de mogelijkheid te kijken of Google+ een rol speelt worden lastig uit te leggen zoekmachineresultaten verklaard met complexe theorieën over PageRank, key word dichtheid en dergelijke. Het lastige in deze is dat deze argumenten veelal allemaal nog eens waar zijn ook. Echter het besef dat het één het ander niet uitsluit lijkt maar langzaam op gang te komen. En dit is wat ik bedoel met deze uitspraak.

Voor mijn gevoel lijkt er een soort onbereidheid in de expert community om in gevallen waar SERP posities moeilijk te verklaren zijn te onderzoeken wat de invloed van Google+ kan zijn hierin. Hierdoor is er volgens mij een collectief misverstand aan het ontstaan, namelijk dat Google+ geen invloed op SERP heeft. In dit artikel zal ik proberen uit te leggen, en te onderbouwen, waarom dit naar mijn mening niet correct is. Hiervoor gebruik ik een kernelement voor SEO PageRank. Hierover is iedereen het wel eens. PageRank bestaat en is van invloed op Google ’s zoekmachineresultaten.

LET OP! Dit artikel bestaat uit vier pagina’s. Onderaan de pagina kan je verder naar de volgende!   

Ga direct naar het deel over:

Wat is PageRank? Backlinks en exposure

In dit artikel zal ik de waarde van Google+ als sociale netwerk aantonen langs de traditionele SEO lijnen van PageRank. Ook zal ik aan de hand van het marketingbegrip exposure inzicht geven in het bereik van berichten op Google+. Ik heb voor PageRank en exposure gekozen omdat dit erkende eenheden zijn voor het inschatten van het rendement op marketingactiviteiten. Ik zal de waarde van Google+ beschrijven aan de hand van voorbeelden en stellingen die ik zal onderbouwen en die tevens verifieerbaar zijn.

PageRank in het kort

We proberen het simpel te houden door bewezen en erkende technieken van Google Search toe te passen op de Google+ elementen persoonlijke profielen en pagina’s. We beginnen met het meest fundamentele element van Google ‘s zoekalgoritme PageRank:

PageRank (PR) is de methode die Google Search gebruikt om de onderlinge rangorde vast te stellen voor internet pagina’s en domeinen ten behoeve van de Google zoekresultaten pagina volgorde (SERP).

PageRank is een door Google gepatenteerde techniek waarbij de naamgeving een verwijzing is naar de bedenker en medeoprichter van Google Larry Page. PageRank wordt door Google Search toegewezen aan internet pagina’s en websites op basis van het aantal hyperlinks dat verwijst naar de website of pagina. Het betreft een schaal van nul tot en met tien.

De hoogte van de PageRank van het verwijzende domein is bepalend voor de waardering in termen van PageRank (PR) die Google Search toewijst aan de pagina waar de link heen verwijst. Internet pagina’s verkrijgen dus PageRank doordat andere internet pagina’s naar hen verwijzen. Het aantal hyperlinks dat op de betreffende pagina op zijn beurt naar externe pagina’s verwijst is een aanmatigende factor voor de uiteindelijke PageRank die deze internet pagina ontvangt.

Kort door de bocht gezegd: we kunnen de waarde van een inkomende hyperlink wegstrepen tegen de waarde van een uitgaande hyperlink die terug verwijst naar de verwijzende internet pagina. In het geval dat beide internet pagina’s naar elkaar verwijzen, en één van beide een hogere PageRank heeft,  zal de internet pagina met de lagere PageRank een deel van PageRank de pagina met de hogere PageRank ontvangen. Vertaalt naar een praktisch inzicht betekend dit dat de meest waardevolle inkomende hyperlinks (backlinks), die hyperlinks zijn die alleen naar onze website verwijzen en wij niet terug linken.

>> volgende pagina: PageRank Google, Google+ profielen en pagina’s

Pages: 1 2 3 4

About Daniel Mulder

Auteur van het Nederlandstalig blog Google+ Marketing op google-plus-marketing.nl en content marketing specialist. Freelance adviseur en leverancier van strategische content voor zelfstandigen en voor bedrijven. Eigenaar www.rankwise.net

Opmerkingen

Geef een reactie