Blog marketing, gastblogs, backlinks en Google SEO

Blog marketing als onderdeel van de backlink strategie

In zijn rubriek op Google Webhamster Central beantwoordde Matt Cutt’s op 9 decmeber 2013 de vraag:

“Zal Google in de toekomst gastblog websites een penalty opleggen (bestraffen) en hoe denk je hierover?”

Bovenstaande is een vrije vertaling want het was een kijkersvraag die 1-op-1 vertaalt niet veel toevoegt. Naar mijn mening dekt deze vertaling de lading van de vraag en plaatst hiermee het antwoord in de juiste context. Hieronder tref je de video aan waarin hij deze vraag beantwoord. Onder de video vind je de samenvatting van het antwoord van Matt Cutt’s zoals wij die zien.


 

Samenvatting antwoord Matt Cutt’s

“Als je mij dit een paar jaar eerder had gevraagd dan was ik nog in de veronderstelling dat bloggers kwaliteit blogs zouden schrijven en dit niet nodig zou hoeven zijn. Uit de geluiden, die wij over de afgelopen maanden terugkregen van de volgers van deze rubriek, blijkt dat het de praktijk is dat er toch heel veel slechte kwaliteit gastblogs zijn en dat er veel slechte gastblogwebsites zijn…”

“Wanneer mensen geautomatiseerde blogs genereren, of alleen maar bezig zijn met het creëren van backlinks op basis van blog artikelen en waar niet de grote hoeveelheid tijd in is gestopt die het kost om een goed artikel te schrijven, dan zal Google daar vast en zeker naar gaan kijken.”

Google SEO met blog marketing best practices

Wat we hier uit kunnen halen is dat de verwachtingen van Google bij zijn gesteld ten aanzien van hoe het grote publiek om zou gaan met het blog als marketing instrument. De praktijk is dat mensen er misbruik van maken en als dit uit de hand loopt dan zullen die een penalty krijgen vanuit Google Search. Dit neemt niet weg dat blog marketing zeker een goed instrument kan.

Blog marketing is effectief zolang we maar voor ogen houden dat dit slechts effectief c.q. duurzaam is zolang het hoge kwaliteit blogs betreft waarvoor de marketing op een zuivere manier wordt uitgevoerd. Bloggen blijft een effectieve tool voor branding en backlink creatie. Het zou echter een onderdeel moeten zijn van de totale backlink strategie en moet niet de enige onderliggende activiteit zijn.

Do’s and dont’s van blogmarketing

Blog marketing and backlinks tips

 

Voor het voeren van een blogmarketing strategie is het aan te raden om gebruik te maken van Google Authorship. Hiermee wordt het voor een blogger mogelijk om als persoon rank (Author Rank) te vergaren die zich terugbetaald in hogere posities in zoekmachineresultaten. Ga naar een overzicht van artikelen over Google Authorship en Author Rank op dit blog inclusief een handleiding over hoe je Google Authorship opzet met Google+ en artikelen die de diepte ingaan over content Google+ marketing strategieën met Authorship. Een kort resume van de best practices voor Google SEO met blog marketing:

  • Gebruik Google Authorship en Publisher markup;
  • Gebruik blogs niet puur voor link builing strategieën;
  • Stuur geen massaberichten waarin je je gastblog diensten aanbiedt;
  • Plaats een gast blog op slechts 1 website en niet op meerdere;
  • Herkauw niet hetzelfde artikel in een andere vorm;
  • Let goed op op welke websites je blogt.

Een noot over de kwaliteit van websites waarop je blogt is dat de kwaliteit van de website waarop je blogt direct invloed heeft op de kwaliteit die Google Search aan jou als blogger toeschrijft. Wil je je zuur verdiende goede rank niet verliezen, ga dan niet in zee met slechte kwaliteit websites als blogger zijnde.

 

 

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie