Android Auto is een inbouwsysteem voor in de auto met de gebruikelijke navigatie en multimediafuncties om handsfree te bellen en het afspelen van muziek en films. Android voor in de auto is Android zoals iedereen die kent van Android smartphones maar dan weergegeven op een scherm dat ingebouwd is in de auto. Het nieuwe er aan is dat het besturingssysteem zich niet in de auto maar in de smartphone van de bestuurder bevindt. Zelden waag ik mij aan voorspellingen maar bij deze doe ik het toch als ik stel dat binnen nu en een jaar de Android Auto aan een snelle opmars zal beginnen om binnen 2 jaar de markt voor mobiele navigatie systemen te veranderen.
Wat is Android Auto?
Zoals gezegd is het een een inbouwsysteem voor in auto’s die navigatie, communicatie en multimediafuncties biedt. Het vernieuwende er aan is dat de bestuurd er mee verbind met zijn smartphone en het niet op de telefoon maar op een groter inbouwscherm weergeeft. De weergave op het inbouwscherm is groter en aangepast voor gebruik in de auto.
De bediening is anders ingericht en de apps en menu’s bevinden zich in tabbladen in de zijbalk zodat deze makkelijk te bedienen zijn en de bestuurder niet afgeleid wordt. Leuk allemaal maar dit is niet wat het spannend maakt denk ik.
Android Auto, Google Mijn Bedrijf en the internet of things
Google bouwt momenteel een eigen register met entiteiten waarvoor allerlei informatie nauwkeurig is omschreven en zeer nauwkeurig wordt verzameld en vastgelegd. Entiteiten zijn dingen als mensen, bedrijven, plaatsen en in de toekomst ook gebruiksvoorwerpen zoals auto’s en witgoed. Dit laatste wordt the internet of things genoemd. De auto zal via Android Auto aan dit lijstje worden toegevoegd als geregistreerde entiteit. Met Google Mijn Bedrijf bouwt het een uiterst nauwkeurig telefoonboek en goudengids in 1 die beschikbaar is op Maps. Dit is de basis voor Android Auto en is tegerlijkertijd de opening naar een nieuwe wereld van mogelijkheden voor gepersonaliseerde multichannel marketing met een tot nu toe onhaalbare precisie voor targetting en bezorging van advertenties en informatie.
Android Auto: do you want that to go?
Het volgende voice command voor Android Auto zal u nog lang heugen:
Android: kies Italiaans restaurant and go!
Omdat Android Auto aangesloten is op het sociale netwerk van de bestuurder, en over alle informatie over entiteiten beschikt via de Google kenniskaart, kan Android deze de vraag beantwoorden met iets als:
AND: koos ristorante Roma in Apeldoorn voor u omdat 5 van uw beste vrienden deze aanbevelen en dicht bij is.
AND: ristorante Roma heeft vandaag pizza in de aanbieding.
AND: heeft optie genomen om 19:00 om daar te eten.
AND: Would you like to Go?
Android: kies restaurant in Apeldoorn met pasta als actie dichts bij mij in de buurt.
We krijgen een keurige keuzelijst voorgeschoteld gesorteerd op meeste reviews van vrienden. Als we gekozen hebben waar we willen eten dan hoeven alleen nog Go te zeggen en de auto regelt de rest. Onmogelijk? Nee. Binnen 10 jaar rijdt de auto u er heen terwijl u nog even de krant leest of een kort filmpje op YouTube bekijkt.
Google heeft al patent gelegd op de mogelijkheid te adverteren op displays van huisthermostaten dus ver gezocht is het niet. De laatste grotere overname was het bedrijf Nest Labs dat dit soort thermostaten maakt en de eigenaar/oprichter daarvan TonyFadell is nu hoofd hardware ontwikkeling bij Google wat voornamelijk op Android draait. De overname kostte 3 miljard en is de grootste sinds Motorola.
Google Mijn Bedrijf, Android Auto en AdWords
Met Google Mijn Bedrijf legt Google een goudengids aan die betrouwbaar genoeg is om te gebruiken voor point to point navigatie op basis van bedrijfsvermeldingen in Google Mijn Bedrijf / Maps en Google+ lokaal. Deze worden allemaal streng gecontroleerd en medewerkers van Google Nederland bellen vermeldingen na ter controle. Als het er in staat kan je er heen rijden zo lijkt het adagium bij Google op dit punt.
The internet of things: AdWords op de huisthermostaat en in de auto
In the Internet of things is reclame op de thermostaat of op het display van de koelkast de normaalste zaak van de wereld. Grappig dat sinds de uitvinding van krijtjes en magneetjes de koelkast altijd het centrale punt is geweest voor inter familiaire communicatie en dit zie ik niet snel veranderen in een internet of things. Het is gewoon logisch en mensen willen het simpel houden. De koelkast gebruikt iedereen dagelijks en iedereen wil meebeslissen over wat er in staat. Mensen beslissen dit soort dingen ter plekke en hebben dan de behoefte dit te communiceren omdat we het belangrijk vinden. Dit is de aard van het wonderlijke doch eenvoudige wezen dat liever een auto uitvindt die hem rijdt naar zijn werk waar hij moet werken om in de auto naar huis te kunnen en een koelkast te kunnen kopen die alles regelt omdat hij moet werken.
Als ik hieraan denk dan mis ik de krijtjes uit mijn studenten tijd wel eebs als ik eerlijk ben: de Appie app gebruik ik zelf eigenlijk nooit en op zaterdagochtend slenteren langs kraampjes vind ik ontspannend. Als ik met mijn vrouw, die ik nog moet leren kennen, ooit zou moeten communiceren over het eten via een project ERP Appie app dan mag zij vanaf dan beslissen want daar krijg ik stress van:) Maar ik dwaal af.
De keuze voor thermostaten als ingang naar de woning snap ik wel vanuit een technisch standpunt. Thermostaten zijn namelijk al onderdeel van de steeds geavanceerder wordende meet- en regeltechniek voor woonhuizen. Het is nog eens goedkoop voor Google ook. Ze kunnen piggybag mee op de infrastructuur die nu toch al aangelegd wordt door de energiebedrijven voor de digitale meter.
Dynamic search navigate your world met Android Auto!?
Met Google Mijn Bedrijf, Google Authorship en Google Publisher is Google hard op weg de databases met entiteiten op te bouwen en te vullen. Dit zijn mensen, bedrijven, plaatsen en binnenkort zullen auto’s volgen in dit rijtje. De auto zal denk ik geregistreerd worden via Google Android en zal aangesloten zijn op Google+, Google+ lokaal en zal ook advertenties vertonen die vanuit het Ad Words display en zoeknetwerk komen. De centrale spil zal hierbij de smartphone zijn met het centrale Android besturingssysteem en die stuurt huishoudelijke apparaten aan waarbij de koelkast de centrale spil blijft als kruispunt voor familieboodschappen over de boodschappen waarbij de koelkast de rol van inkoopadviseur op zich heeft genomen. Uiteraard geheel voorzien van alle informatie via het Google ad en shopping network.
Wearables
Zelf denk ik dat het daarna af zal koersen op wearables waarbij de smartwatch naar voren geschoven zal worden als de centrale unit in het netwerk in plaats van de telefoon. Een telefoon legt men wel eens weg, een horloge niet. Glasses zal niet ontbreken in het channel spectrum van de marketeer van 2020 en de overlay reclame mogelijkheden met augmented reality zijn grenzeloos. Maar dat is een post op zich.
En wat vind jij van mijn visie? Ik hoor graag andere meningen dus u bent van harte uitgenodigd te reageren!
Gebruikte bronnen: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/14/google-koopt-thermostaatmaker-nest-labs/