Afbeeldingen toevoegen aan Google, auteurschap en zoekmachineoptimalisatie

Google SEO en afbeeldingen

Het is mogelijk losse afbeeldingen op te laten nemen in de Google-zoekresultaten maar afbeeldingen kunnen niet rechtstreeks geüpload worden naar de zoekmachine. Om afbeeldingen te laten indexeren door Google moeten deze onderdeel zijn van openbare content. Na indexering wordt de afbeelding getoond in de zoekresultaten van Google Zoeken en in die van Google Afbeeldingen.

Auteursinformatie in afbeeldingen

Sinds kort worden afbeeldingen ook een een auteur gekoppeld als de content waar deze is ingesloten gekoppeld is aan een auteur. Hiermee is het heel aannemelijk geworden dat auteursrank ook van toepassing is op afbeeldingen. Je kan zien of er auteurschap is gevestigd op afbeeldingen door de tekst “by AUTEURSNAAM”.

Afbeeldingen en SERP

De invloed van afbeeldingen op PageRank en SERP groot genoeg om niet te mogen vergeten. Je doet er dan ook goed aan om hier aandacht aan te besteden en vooral consequent in te zijn. Het niet aanbrengen van voor zoekmachines relevante context werkt niet tegen je SERP. Daarentegen werkt deze wel positief daarop als die wel juist is aangebracht. Het gezegde “veel kleine beetjes maken een hele boel gaat” hier zeker op.

De onderstaande eigenschappen van een afbeelding geven relevante context aan een afbeelding voor zoekmachines. Omschrijvende niet cryptische teksten werken het beste.

  • De bestandsnaam
  • De titel
  • Het onderschrift
  • De Alt-tekst
  • De auteur

De meeste content management software pakketten bieden ondersteuning voor het invullen van deze teksten voor afbeeldingen die op de website gebruikt geworden. Gebruik je een pakket, of geen pakket, dat dit niet ondersteund dan is het aan te raden om over te stappen naar WordPress of Drupal die goede ondersteuning bieden voor seo. Zie de video voor uitleg over werkwijze om afbeeldingen geïndexeerd te laten worden door zoekmachines.

Wat vaak vergeten wordt dat de tekst die bij de afbeelding in de buurt staat ook wordt gebruikt om te bepalen wat de afbeelding voorstelt en hoe/of die geïndexeerd wordt. Indien mogelijk plaats wordt er ook een relevante tekst bij de afbeelding geplaatst.

Mocht je zelf geen website of iets dergelijks hebben dan kun je gebruik maken van gratis diensten van Google zoals Blogger, Google Sites of Picasa. Google adviseert deze diensten zelf ook hiervoor. Wij van wc-eend raden wc-eend aan praktijken zijn niet in ons nadeel als Google zijn eigen producten bevooroordeeld toch?

In het kader van je content strategie kan je er voor kiezen om afbeeldingen te plaatsen die op zich zelf staat en een marketingdoel dient wanneer die door de juiste mensen wordt gevonden tijdens het zoeken. Denk hierbij aan logo’s, afbeeldingen met sterke merklading of aan afbeeldingen die gerelateerd worden aan sterke merken, bekende of belangrijke namen / begrippen of personen.

Als een groot deel van de mensen een beroemd officieus logo van Apple van jouw site downloaden om zelf te gebruiken dan mag je er vanuit gaan dat jouw website dan in meer of mindere mate wordt geassocieerd met Apple. Dit is ook een vorm van autoriteit en het tactisch gebruiken en plaatsten van afbeeldingen kan dus een relevant onderdeel van een contentstrategie zijn.

Afbeeldingen die onderdeel zijn van internet pagina’s kunnen ook door de Google worden toegevoegd aan de zoekmachine (geïndexeerd) en dan worden deze eveneens getoond in de zoekresultaten.

Opmerkingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Loading Facebook Comments ...